De eerste skidag!

4 februari 2024 - Belle Plagne, Frankrijk

Vandaag de eerste skidag. Als we opstaan is de lucht helemaal blauw. Koud is het niet, ik vermoed dat het vannacht op 2000 meter niet eens gevroren heeft.

Joost en ik gaan om kwart voor 8 op weg naar de bakker. Daar staat al een rij, maar we scoren heerlijk brood. Na het ontbijt met de door Esther gekookte eitjes gaan we op pad. Ik vertrek iets eerder, zodat ik de skipassen kan halen. Daarna kunnen we op weg. Eerst maar eens een beetje inkomen. Dan doen we de op de blauwe afdalingen van de Arpette. De sneeuw is redelijk tot goed, alleen rondom de dorpen (dus waar veel mensen skiën), is het zacht als suiker.

b0bc46a3-9cf3-4e32-969f-b11f6464ecd6

Er wordt nog een stop gemaakt bij de ski winkel (andere schoenen voor Anouk en langere stokken voor Erik). Daarna door naar de andere kant via de Blanchettes. Via de Levasset piste pakken we de Borseletlift naar het eerste terras van deze vakantie. Het is heerlijk in de zon en na de koffie blijven we gelijk maar zitten voor een lekkere lunch.

95e6a0cd-9d7e-4c7c-bbf0-3fce77dbcf26IMG_14416f750bc7-9de8-4b8b-bdb9-eae35b490e97

Na de lunch zijn de pistes rustig (want iedereen is aan het eten) en we gaan 2x de blauwe pistes bij de Rossa lift af.

04a9b2c9-9656-4456-8a77-81f4ca5226ff

Daarna met de Carella lift naar Roche de Mio. Daar splitsen we. Erik, Esther, Joost en Nelly gaan naar de skiwinkel om de skischoenen nog wat aan te passen.

Mark, Anouk en ik pakken nog wat afdalingen. Het bovenste deel van de blauwe Levasset en vanaf de Roche de Mio de rode Inverness en de rode Belle Plagne. De sneeuw is zacht maar boven heb je behoorlijk goede grip.

En dan is het tijd voor de laatste lift van de dag. Via de drukke Arpette en de funpiste strijken we neer bij het restaurant de Arpette voor een laatste drankje in de zon. Het is genieten van het mooie weer. Ook Erik en Esther sluiten nog even aan. Gezellig hoor zo de skidag afsluiten.

c07c46d4-dbe1-4151-a0f5-f27ca83ee97f60ef1504-103c-4c17-831e-4a79b80f4b37IMG_1445

In het huisje schijnt de zon nog op het balkon. Dus ook van de laatste stralen wordt genoten. Dan lekker koken en eten (nasi) en bijkomen op de bank. Het was een prima eerste skidag!

☀️☀️☀️☀️6 graden!