Oerd

26 maart 2023 - Hoorn, Nederland

Alweer de laatste dag op het mooie Ameland. Om 10 uur  staat er weer een heerlijk ontbijt klaar. De wind is gelukkig behoorlijk gaan liggen en de zon doet goede pogingen.
Na het ontbijt gaan we op de fiets richting het Oerd. Een natuurgebied op de oostpunt van het eiland.
Bij het Oerd gaan we een rondje lopen met de blauwe paaltjes. 4 km om het vogelbroedgebied heen. We lopen eerst richting het uitzichtplatform bij de Waddenzee. Daar hebben we een prachtig uitzicht op heel Ameland, we zien Schiermonnikoog goed liggen en ook de Friese kust is goed te zien.

4B7776DF-F5A8-4171-9A0F-C9AB7732A3C5

Vanaf het platform dalen we af naar de waddenkust. En die volgen we een tijd. Daarna gaat het pad dwars door het natuurgebied heen. Er is veel water en af en toe moeten we een alternatieve route zoeken.

DAF5308E-44B4-4FE2-BB9E-CD8E2721FFED

BEFF6284-0278-4BB7-BB6A-EF1ECA1C18C8

Als het rondje bijna klaar is gaan we even rechtsaf naar het Noordzee strand. Vanaf het duin loop Je zonder dat je de duin af moet zo het strand op. We genieten van het wijdse uitzicht van dit deel van de Noordzee.

78A56E3D-A969-4F71-ACDE-1CAA7C57819B

Dan terug naar de fiets en door de duinen rijden we nu met de wind in de rug terug naar het Strandhuys bij Buren. Het is er een stuk drukker dan vrijdag maar uiteindelijk hebben we 2 tafeltjes voor de lunch. En die is weer heerlijk!

DDF40670-69C6-46B3-9A17-7E26FD3C2FDD

Na de lunch doen we nog een klein loopje op het strand, maar het is echt koud en al snel draaien we weer om en zoeken we de fietsen weer op. We fietsen het kleine stukje naar ons huis op Ameland.
Daar pakken we de boel in wat we willen de boot van 5 uur halen. We nemen afscheid van de achterblijvers die tot morgen blijven. Samen met Hans en Marieke gaan we op tijd naar de boot en we varen samen  gezellig naar de overkant.

3BAC0B25-FD6D-4D15-91A8-06EA4ED1DD57

9FCF4A0E-9361-4242-A2A5-C64343C34BEA
Even voor zes uur zijn we weer in Holwerd. We laden de fietsen op en nemen ook afscheid van Hans en Marieke.
Op hus an zoals ze in Twente zeggen. De reis gaat niet helemaal voorspoedig, want we staan ruim 20 stil op de Afsluitdijk. Dus bouwen we nog een tussenstop in bij Hoorn (iets met Gouden bogen).

Nu echt op hus an!

Het was een super gezellig weekend zo met zijn allen. Op naar volgend jaar!

1. Hans:
    28 maart 2023
    Het was top ! De druk is groot voor volgend jaar..