De hond!

5 februari 2024 - Belle Plagne, Frankrijk

Het is weer strak blauw als we opstaan. Het wordt weer een stralende skidag. Joost en ik vertrekken een kwartiertje eerder naar de bakker en dat werkt. Geen rij en het brood is zo gekocht. Het ontbijt is weer gezellig en onze egg-master zorgt weer voor precies goedgekookte eitjes.
Na het ontbijt maken we ons klaar voor de skidag en nog voor negen uur zijn we er klaar voor.
Vandaag staat een verkenningstrip richting Les Arcs op het programma. De skipas kan je namelijk combineren met Les Arcs en dat hebben we dit jaar gedaan.
Met zijn allen gaan we van start. Eerst met de Arpettelift dan via het verbindingstouw naar de kant van Montachavin. Daar volgen we de lange Mont Blanc piste naar de Vanoise express. Een grote dubbeldeks gondel 🚠 die ons naar Vallandry in het gebied van Les Arcs brengt. Joost en Nelly blijven in het gebied van La Plagne en reserveren vast bij het restaurant met de hond voor de lunch.

In Les Arcs pakken we gelijk de Peisey lift naar boven. Boven zijn de pistes weids, de sneeuw is redelijk. Dan volgt een lange afdeling deels over paadjes die ons richting Les Arcs 1800 brengt.  We pakken nog een stoeltjeslift naar 2300 meter en dan hebben we voor vandaag Les Arcs genoeg verkend. Later deze week gaan we nog een hele dag oversteken.

We skiën terug naar de grote lift. Het is opvallend druk op de blauwe pistes. Rood is veel rustiger maar niet echt heel veel moeilijker. Dus we pakken een aantal rode pistes die boven behoorlijk ok zijn qua sneeuw. We nemen een prachtig pad door het bos om weer bij de grote gondel uit te komen. Dat lukt net niet helemaal en we moeten toch nog weer 1 lift omhoog. Dan via rood komen we wel op de goede plek uit. Boven gaan de pistes wel, onderin is het hard werken met hele zachte sneeuw.

25607758-fcde-4259-a82f-6ae63d49c803

We kunnen gelijk instappen en aan de La Plagne kant is de sneeuw nu wel heer erg zacht. We pakken onderin de Lac Noir gondel en skiën vanuit daar naar het terras met de hond, waar Joost en Nelly een tafel hebben gereserveerd voor de groupe Eric 😜. Zoals altijd lunchen we hier heerlijk.

28ace72d-43f2-4b6d-89f6-a2bc5aa369aa

Na de lunch gaan met de Pierre Blanches en de Dos Combes weer terug. Boven zien we dat er een groot stuntpark is aangelegd. Daar moeten Mark en Anouk natuurlijk even springen. Leuk hoor.
Terwijl Mark en Anouk nog een keer de stunt piste afgaan, gaan Esther, Erik en ik vast verder naar de Crozats. De afdaling is inmiddels een groot mijnenveld qua zachte sneeuw. Na de Crozats dalen er nog 1 x af en nemen we dezelfde lift terug. En boven besluiten we dat het genoeg is geweest, klaar met de zachte sneeuw. Tijd om lekker naar het huisje te gaan om uit te rusten.

IMG_1469

Mark en ik doen nog een rondje dorp en lopen vast een verjaardagscadeau voor Mark.
Via de Spar voor wat boodschapjes lopen we weer terug. Esther en ik maken het eten (Tortelini met spinazie roomsaus) en de avond is verder gezellig. Op naar skidag 3.

☀️☀️☀️☀️☀️☀️ te warm!🥵