Bikkels op Braç

15 mei 2023 - Brač, Kroatië

Zowaar is het droog als we wakker worden. Het is zwaarbewolkt maar niet koud dus kunnen buiten ontbijten. Is ook wel weer eens lekker. Na het ontbijt gaan we op de fiets naar het plaatsje Bol.
We starten bij de receptie want we moeten ons nog aanmelden. Daar vertellen ze dat het normaal op Braç nooit regent en dat dit weer wel heel uitzonderlijk is. Hebben wij weer.
Dan door naar Bol een heerlijk toeristisch kustplaatsje met een klein haventje waar je allerlei boottours kunt doen. Ook de boot naar Hvar, het eiland hier tegenover kan je nemen. Daarnaast zijn er al allerlei fietsmogelijkheden op Braç die op een kaart staan aangegeven.

e5b32580-67e2-4669-8b35-857a70587922

We fietsen een rondje door de haven en gaan dan via de bovenkant van het dorp weer terug. Daar valt niet zo veel te beleven behalve dat we in de plaatselijke Tommy onze etensvoorraad aanvullen. Inmiddels regent het ook weer. Tijd voor de koffiestop in de haven, binnen zitten kunnen we vrezen we nog lang genoeg.
We gaan naar een overdekt terras aan de haven en zitten daar gezellig een tijdje. Er valt nog genoeg te zien in de haven.

IMG_9056IMG_9059

Dan toch maar terug naar de camping. Gelukkig hebben we wind mee en worden we niet door en door nat. Want het regent inmiddels weer behoorlijk.

De rest van middag blijft het regenen en toch besluiten we aan het eind van de middag (als net iets minder hard regent) toch een stukje van de fietsroute 768 te gaan fietsen.
De route loopt langs de camping en loopt langs de kustlijn naar het westen. Het begint als een goede asfaltweg maar gaat al na een paar km over in grind/zandweg die op en neer gaat. Goed te doen met onze electrische fietsen. En ondanks het slechte weer is het een prachtige route. We komen tot aan de voet van de hoogste berg van dit eiland. En we besluiten dat het te laat en te slecht weer is om die top vandaag te bedwingen. We keren om en gaan dus dezelfde weg terug. Nu wel met tegenwind en met meer regen.
Jammer, als het droog was geweest hadden we zeker het rondje van 40 km gefietst.

IMG_906640064f2b-4654-48b5-b4f8-940593a33ea3

43887ec0-dce8-43d0-b266-f9d74ee1de02
Nat komen we op de camping aan. Maar wel blij dat we toch zijn gaan fietsen.
We hangen alle natte spullen in de badkamer van de camper. Dat is een prima drooghok met de kachel aan.
We zetten de fietsen weer binnen want we gaan morgen toch maar weer verder. Want ook morgen wordt een regendag voorspelt. Hopelijk de laatste, maar als het zo slecht blijft gaan we misschien nog wel zuidelijker. Bijv. naar het Griekse Korfoe. Dat is hier ‘slechts’ 750 km en een tochtje met de veerboot van ons vandaan. Maar morgen eerst richting Dubrovnik en hopelijk krijgen de weerapps nu wel gelijk en wordt het vanaf woensdag nu echt een beetje beter. Daar hebben we zo langzamerhand wel recht op.

🚴 10 km en 13 km

🌧️ 16