Boerenprotest en de wintersport

2 februari 2024 - Villefontaine, Frankrijk

Vandaag de eerste rijdag naar de sneeuw. En deze staat in het teken van boeren op tractoren. We zetten de wekker ietsje vroeger en horen al bij het wakker worden dat de grensovergangen op de snelweg zijn geblokkeerd.
Om twintig over zeven rijden we weg. Op naar Breda om vanaf daar binnendoor via Rijsbergen en Zundert naar België te gaan. Dat gaat eigenlijk wel redelijk ok en met een klein beetje vertraging rijden we net na Hazeldonk de snelweg weer op.

IMG_1388

Antwerpen is vervolgens rustig. Ook Brussel is geen probleem. Door blokkades in Frankrijk bij Thionville dit keer niet  over Luxemburg, maar via de hotsenknotsweg langs Charleroi. Overigens volgt na de hotseknotsweg een super nieuwe en rustig snelweg, waarop we Frankrijk binnen rijden.

Een stukje voor Reims neem ik het stuur over en rijden we probleemloos langs Reims en Troyes. Leuk tankstation trouwens, met een groot Everzwijn.

fe306124-0658-4fed-ae4e-bc0ecb3bc40e

Het is super rustig op de weg. Dan moeten we echt de snelweg af want de A31 is dicht tot aan Dyon. De alternatieve route over de D996 gaat een stuk langzamer, maar is prachtig. Overigens ook hier is het niet druk. Halverwege neemt Erik het stuur weer over.

45dd58c0-9520-43c5-94cf-e7cc784cfae8

Na de prachtige route over de Franse Veluwe + rijden we Dyon binnen. Daar gaat het heel kort wat langzamer. Maar al snel zijn we op de A39 en tuft het gelukkig weer goed door.
Helaas missen we door de heel laagstaande zon de goede kant van de A432 en maken we een ommetje Lyon.
De A43 is dicht en de laatste 15 km wordt file rijden tot het overnachtingshotel. Wel zien we tijdens het wachten een prachtige lucht.

175b0666-930b-43a9-aeaa-a21fb3380c488df29b62-3bf7-48e7-bda8-842e1aeca496

Het laatste stukje gaat langzaam want iedereen moet over de lokale weg. Maar om 1850 zijn we bij het Mercure hotel.
Na het inchecken eten we gezellig met Joost en Nelly. De vakantie is begonnen!

IMG_1417

⛅️ 12 graden

🚗 1020 km

1. Anita:
    3 februari 2024
    heel veel plezier!!
  2. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    7 februari 2024
    Dank je wel. Is erg goed aan het lukken!