Tolmin

10 mei 2023 - Gabrje, Slovenië

Na 2 heerlijke dagen aan de Faakersee, gaan we vandaag weer verder richting Kroatië.
Als we wakker worden is zwaar bewolkt en koud  maar nog wel droog.
Na het ontbijt doen we de noodzakelijke camper klusjes ( water vullen, wc en grijs water legen) en dan nemen we hartelijk afscheid van Hannes Anderwald. Wat was het leuk om hier weer te zijn.

We rijden eerst naar Villach. Tanken de Adblue tank vol en doen een bezoekje aan de supermarkt voor een paar dagen eten.
De routeplanner  wordt ingesteld op Tolmin in Slovenië  en omdat het nu al bewolkt is en er regen wordt verwacht , slaan we de route over 2 hogere passen over.
Het eerste stuk gaat over de snelweg en een klein stukje door Italië. Al snel gaan we van de snelweg af en via een kleine weg rijden we Slovenië in. We zitten gelijk weer in de bergen en weer in een prachtig dal. de soca vallei in het Triglav nationaal park. Jammer dat het inmiddels behoorlijk regent en de hoge toppen niet zichtbaar zijn.
Zo kronkelen we zuidwaarts richting Tolmin. Halverwege de route zien we ineens het bordje voor een waterval. De ‘slab (waterval) Boka’.
Die moeten we zien. We stoppen even verderop bij een hotel en gaan kijken of we wat dichterbij kunnen komen voor een mooie foto. Dat wordt een spontane wandeling (op gewone schoenen!) na een uitkijkpunt. Leuk! Gelukkig is het niet heel hard aan het regenen.

f0d53034-a53b-488d-9c95-53de04e5c60f9d73cb45-8e8c-469c-8ece-aa575828aba9IMG_8913

90f5bb89-6aba-4a6c-81e1-ac0611fa2322
De Boka waterval is vooral in het voorjaar erg groot. Het water valt over 106 meter naar beneden. Na onze mini hike lunchen we in de camper, want het regent nog steeds. We rijden door naar Tolmin en gaan op zoek naar Camp Siber, zoals gepland. De camping is niet echt sfeervol maar voldoet wel voor 1 nacht. We zoeken een vlak plekje en sluiten alles weer aan. Het regent nog steeds, dus een bezoek aan de Tolminkloof gaat in ieder geval vandaag niet gebeuren. Misschien is het morgenochtend droger.
De camping ligt vlak bij de rivier de Soca. Die zelfs in dit slechte weer blauw kleurt.

IMG_8917

Het wordt zo koken en eten in de camper en vanavond een goed boek en verder helemaal niets. Hopen dat het morgen minder hard regent (ik heb weinig hoop) zodat we toch naar de Tolmin kloof kunnen. We  hebben in ieder geval besloten om van ons reisplan af te wijken en eerst naar de Kroatische kust te gaan in plaats van naar het binnenland. Daar zijn de vooruitzichten net ietsje beter.

🚐 190 km

🥾🥾 1,5 km

🌧️ 12

1. Germ en Jeichien.nl:
    10 mei 2023
    Wat jammer dat het regent Je wordt er zo nat van Ook hier Maar misschien komt de zon morgen ook nog aan de hemel Veel plezier
  2. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    10 mei 2023
    We gaan het zien, we rijden net zo lang door tot dat de zon schijnt