Valdresflye

7 juli 2019 - Tessanden, Noorwegen

Vandaag een reisdag naar Jotunheimen nationaal park. En wat voor één!

We beginnen gemoedelijk, pakken alles rustig in. Om 9:35 trekken we deur van ons mooie huisje in Holmenkollen achter ons dicht. Bij het eerste tankstation (bij de Bogstadtcamping) gooien we de tank vol. Naast het tankstation blijkt het feest te zijn. Om 10 uur is de opening van een nieuwe kiwi supermarkt. Ze delen taart en koffie uit. We doen toch maar een paar boodschappen. Geen idee of dit elders op zondag nog gaat lukken. Daarna gaan we binnendoor richting de E16. Dit klinkt als een snelweg en is ook zo bedoeld, maar het is gewoon een tweebaansweg waar je 80 mag. Bovendien moet je hier er nog regelmatig tol voor betalen ook. Deze weg volgen we de eerste 200 km naar het noorden.

Daarna buigen we af naar weg 51 en die moeten we volgen tot we in Hindsaeter zijn. En weg 51 blijkt een hele bijzondere weg te zijn (maar daarover zo meer). In het begin is de weg nog niet echt spectaculair, gaat licht omhoog door een aantal dorpjes. Het laatste dorp waar we doorheen rijden is Breitestolen. Een toeristisch dorp wat duidelijk ook in de winter in trek is. Vlak na Breitestolen draaien we een parkeerplek op en we lunchen met geweldig uitzicht.

Lunch Breitstolen

Na de lunch met geiten(kaas)😊 rijden we verder de Valdreflye op. Een weg van 39 km lang over het Valdresplateau., Deze bijna rechte weg bevindt zich vrijwel helemaal boven de boomgrens. Het uitzicht over het plateau is geweldig. In eerste instantie kijken we uit op grote meren omringd door bergen. Het tweede deel van de weg lijkt wel een maanlandschap met allemaal stenen.  We stoppen meerdere keren en maken een aantal panorama foto’s. Dit was één van de mooiste landschappen die wij ooit hebben gezien. In één woord prachtig!

ValdresflyValdresfly

Aan het einde van de weg stoppen we voor een laatste keer. Het blijkt het begin te zijn van een wandeling naar de Knutshoe die we in Nederland al hadden uitgezocht. Ergens de komende dagen, komen we hier dus terug.

Dan is het nog een klein half uurtje naar Sjodalen Hyttetun en camping in Hindsaeter. We worden vriendelijk ontvangen en krijgen sleutel van hut nr. 11. Een basishut met 2 stapelbedden, een tafel met 4 stoelen, een minkeukentje en een heerlijke veranda. De meegebrachte campingstoelen kunnen uit de auto, want het is nog heerlijk weer om buiten te zitten.

Voordat we gaan koken, kijken we bij de receptie nog naar de wedstrijd Nederland tegen de VS. Helaas verliezen de dames. Daarna maken we tortellinie klaar en dat eten we buiten op. Na het eten maken we nog een kort wandelingetje naar het water en laten kort de drone op. En dan is het tijd voor het reisverslag en de muggenjacht. Want het stikt hier van de muggen. Gelukkig werkt ducktape prima als muggenvanger en hebben we een klamboe mee voor de bedden.

Morgen aan de wandel (mits het weer oke is)

281 km

🌤 17