Leirungsdalen

8 juli 2019 - Tessanden, Noorwegen

De komende dagen hebben we ons kamp opgeslagen in Hindsaeter. Wandeltijd dus!

We staan redelijk vroeg op en na het ontbijt met oud brood uit Oslo, pakken we alles in voor een wandeling. We nemen alles mee want het weer is nog wat onvoorspelbaar. Dus truien, softcells en regenjassen gaan in de rugzakken. Dan nog op zoek naar nieuw brood. Dat vinden we op 10 minuten rijden van de camping. Wel vers, het brood is nog warm.

Dan naar de start van de wandeling bij de parkeerplaats Vargebakkan aan de Valdresflye (51). Hier kunnen we kiezen uit 2 wandelingen. De Knutshoe op of een wandeling door het Leirungsdale (wandeling 22 Rother Wanderfuhrer Jotunheimen-Rondane) Die laatste wordt het, we hebben nog te weinig gelopen voor het aantal hoogtemeters van de Knutshoe.

Route

Even na tienen gaan we zwaar ingepakt op pad. Het is koud (10 graden) en het waait hard. De wandeling gaat langs de Leiringsae en de Ovre Leiringen naar de westelijke klim van de Knutshoe. Het pad gaat op en neer maar is nergens echt steil.  Het is moerassig en daardoor zijn er af en toe heel veel vliegen. Het uitzicht is prachtig met naast ons veel water en aan het eind de Beseggen graad. Na ruim 2 wandelen bereiken we ons eindpunt en daar lunchen we met uitzicht op het Gjendemeer.

Gjendemeer

Zelfs hier is er 4G en tijdens de lunch krijgen we een appje dat Anouk haar P heeft gehaald. Dat is natuurlijk een felicitatie foto waard 😘.

Hoera Anouk heeft haar propedeuse!

Dan lopen we terug en maken we leuke dronebeelden (voegen we later toe) boven het water.

Na ruim 2 uur zijn we weer terug bij de parkeerplaats waar het nog steeds koud (13 graden) en winderig is. Gelukkig lag het Leirungsdale in de luwte van de Knutshoe en was het heerlijk om te lopen.

Moe stappen we in de auto, deze vier uur lopen was genoeg voor de eerste wandeling in de vakantie. Morgen doen we het wat rustiger aan.

13 km 🚶🏻‍♀️350 hm ⛰

86 km 🚘