Sightseeing Oslo

6 juli 2019 - Oslo kommune, Noorwegen

Gisteren zagen we Oslo al vanaf de skischans. Vandaag gaan we uitgebreid de stad in.

We staan vroeg op (want de 24 uur van de Oslo-pass loopt al vanaf 17:30 gisteravond), ontbijten met  het laatste restje brood uit Nederland en gaan even na 8:00 uur op pad richting de metro. De metro is hier trouwens meer een soort bergtreintje, want Holmenkollen ligt hoog boven de stad. s'Winters kan je hier even verderop skiën en  langlaufen (en schansspringen natuurlijk). Het stationnetje ligt op minder dan 10 minuten naar beneden wandelen van het huisje. We pakken het treintje van 8:23 en zijn een half uurtje later in het centrum van de stad.

We lopen gelijk door naar de Aker Brygge. De haven/promenade van het centrum van Oslo. Hiervandaan vertrekken alle lokale veerboten naar allerlei plaatsen aan het Oslofjord. Is hier gewoon openbaar vervoer. Wij stappen op één van de kleinere ferry's die langs een aantal eilandjes vaart en weer terug.  Op deze manier heb je een mooi tochtje over het fjord. Als wij varen, varen er nog 2 hele grote veerboten binnen uit Kopenhagen en Kiel. Mooi gezicht als je daar vlakbij vaart.

Ferry

Terug op Aker Brygge starten we een stadswandeling uit één van onze wandelboekjes. We wandelen rondom het Akershus fortes en daarna richting het gebouw van de Opera. Daarna laten we de route (die niet heel goed staat beschreven in het boekje) los en lopen via de winkelstraat langs de Oslo Cathedral en Noorse Parlement.  Het idee was om door te lopen naar het Vigelandpark. Maar dat is eigenlijk te ver weg. We kopen brood en 2 koffiebroodjes bij de bakker en na het oppeuzelen van de koffiebroodje besluiten we eerst  maar naar het viking ship museum te gaan. We wandelen weer naar de Aker Brygge om daar de museumferry te pakken. We kunnen gelijk instappen en na klein kwartiertje varen worden op het museumschiereiland Bygdoy afgezet. Daar moeten we nog even lopen naar het museum. In het museum staan 3 boten uit de vikingtijd tentoongesteld. 2 van de 3 boten hebben nooit echt gevaren maar hebben gediend als laatste rustplaats voor belangrijke mensen. De vikingen geloofden in het leven na de dood en belangrijke mensen werden begraven in een Vikingschip. Met het schip  (vergelijk het maar met de piramides in Egypte)  werden er allerlei spullen meegegeven. Een kar met paarden, sledes, spullen om te kunnen koken. De kar en de sledes werden voorzien van het meest prachtige houtsnijwerk. Doordat het schip werd ingegraven (en dus nooit echt heeft gevaren) is er veel bewaard gebleven. En dat wordt in dit museum tentoongesteld.

Vikingship miseum

Na het museum lopen we weer terug naar de aanlegsteiger van de ferry en laten we ons terugvaren naar Aker Brygge. Gelijk met ons vertrekt de grote veerboot die we vanochtend zagen aankomen weer naar Kiel. Weer een imposant gezicht. Terug op de wal lopen we tegen een bakje Fish en chips aan 😀.

Fish en Chips

Daarna lopen we naar de metro en rijden we 1 halte en lopen vanaf daar naar het Vigelandpark. Het Vigelandpark is een groot park midden in Oslo ontworpen door Gustaf Vigeland. In het park is een grote beeldentuin. De beelden ook gemaakt door Gustaf Vigeland bestaan uit allerlei naakte mensen van klein naar groot. Prachtig gezicht in een prachtig symetrisch ingericht park met heel veel gras en bloemen.

Vigelandpark

Dan hebben we genoeg gelopen (bovendien begint het zachtjes te regenen) en gaan we terug naar ons huisje op de Holmenkollen. We gaan nu 1 halte verder dan vanochtend. Want naar beneden loopt het nu eenmaal makkelijker dan boven. Zodra we er zijn gaan de regensluizen open en gaat het hozen.  We koken ons eten (thais, nog uit de voorraad uit Nederland) en daarna is het tijd voor het reisverslag. Het stopt met regenen en de zon gaat weer schijnen.

Wat is Olso een heerlijke stad! Groen, veel water, erg relaxed. Voetgangers en fietsers krijgen voorrang. Openbaar vervoer is top geregeld. De auto is in het centrum eigenlijk amper aanwezig. En de drukte qua toeristen die valt eigenlijk ook mee. Leuke stad voor een citytrip.

Morgen reizen we door naar Hindsaeter in het Jotunheimen nationaal park.

16 km 🚶🏻‍♀️

🌦 17