Preikestolen

26 juli 2019 - Fister, Noorwegen

Vandaag de wandeling waarvoor we deze bestemming hebben gekozen. De wandeling naar de Preikestolen met bovenop een prachtig uitzicht op het Lysefjord. We staan vroeg op, want ook hier worden temperaturen van boven de 30 graden verwacht. Nog voor kwart 8 zitten we in de auto richting Jørpeland waar vlakbij de wandeling begint.

We zijn er iets voor negen uur en op de parkeerplaats is het al onwijs druk. We vinden met enige moeite nog een plekje. Om 9:08 starten we met lopen. Onze rugzakken vooral gevuld met heel veel water. Je kan zien dat de wandeling populair is. Het pad is zeer goed aangeleg. De steile stukken zijn helemaal geplaveid met grote rotsen. De wandeling is erg afwisselend. Steile stukken wisselen zich af met kleine stukjes naar beneden Of vlakke stukken op plankieren door een soort moeras. Op driekwart van de klim zijn er ineens een aantal meertjes. Er wordt zelfs in gezwommen. Na anderhalf uur klimmen zijn we boven op de Preikestolen. Het uitzicht is prachtig, de afgrond van de klif is recht naar beneden. Je moet hier zeker geen hoogtevrees hebben. Natuurlijk maken we de nodige foto’s.

BEB0DEA2-1044-4A69-8674-50D64DBB2F21

8EBC2F61-097D-41B4-A0D2-8F54DA2F808F

C31B9032-B72E-455D-A60E-A1311DD8F7B6

Het is superdruk op de Preikestolen. Lijkt wel of de hele wereld is vertegenwoordigd.

Als we het uitzicht kunnen loslaten wandelen we terug. Vlak voor de meertjes eten we ons meegebrachte broodjes op. De mensenstroom naar boven is alleen maar groter geworden. Er gaan ook mensen naar boven waarvan het heel duidelijk is dat ze dergelijke tochten normaal gesproken niet lopen (verkeerde schoenen, bijna of geen water mee, hele kleine kinderen mee). We vragen ons dan ook regelmatig af of ze weten waar ze aan begonnen zijn.

Na anderhalf uur dalen zijn we weer beneden. We vullen onze waterflessen met heerlijk koel water. Want dorstig wandelweer was het wel. Al met al ondanks de drukte een prachtige wandeling!

Dan weer terug in de auto naar ons idyllisch plekje aan het fjord. Nog wel een tussenstop gemaakt bij de plaatselijke Kiwi in Jørpeland voor de welverdiende ijsjes.

Als we terug zijn genieten we van ons terras aan het water. Anouk en Jolanda nemen een duik want het is hier 32 graden. Het zeewater in het fjord is overigens goed te doen.

98FB44F3-0023-4F18-B372-61C8C36D51CA

We eten natuurlijk buiten en genieten nog lang van ons prachtige plekje.

Morgen naar Kristiansand, alweer onze laatste dag in Noorwegen.

130 km 🚘

8 km 🚶🏻‍♀️480 hm

☀️ 32

1. Germ en Jeichien:
    26 juli 2019
    Dat was een hele mooie wandeling en een heerlijke zomerdag hier alles goed alleen snikkeheet in huis nu 29 graden airco,afzuigkap aan deuren en ramen open vanmiddag nog wel 20 k.m. Gefietst. Morgen gaan we op de fiets naar Norg want Jopkie komt een weekend thuis groetjes van ons