Naar Oslo

5 juli 2019 - Oslo kommune, Noorwegen

Kattarp- Molle- Oslo

Vandaag de derde reisdag naar Oslo. We staan rond 7:30 op en zitten om 8:00 op de veranda van onze leuke bed & breakfast aan het ontbijt. Het zonnetje schijnt namelijk. Rond half negen zitten we in de auto. En omdat we pas om 18:00 in ons huisje in Oslo kunnen, maken we een ommetje naar de Zweedse kust.

Eerst ontdekken we een oud haventje in het dorpje Nyhmanslage. Met een oude visserboot op de kant. De zee (het Skagerrak) is redelijk ruw. Het waait behoorlijk, maar de zon schijnt volop. Je hoort ons niet mopperen. Mooie plek, aan de overkant zie je Denmarken liggen.

NYhamnslage

Daarna rijden we door naar Molle. Een prachtig kustplaatsje met mooie witte huisjes en hotels. We rijden door het plaatsje heen naar naturpark Kullaberg. En daar is het verrassend leuk, met een vuurtoren uit het begin van de vorige eeuw, prachtige vergezichten over de beide baaien aan beide kanten van de vuurtoren. We wandelen een rondje en maken de nodige foto's.  Rond 10 uur stappen we weer in de auto. Nu echt op weg naar Oslo.

Vuurtoren Kullaberg

De reis gaat bijna helemaal voorspoedig, alleen in Gotenburg is het een chaos en staan we ruim een half uur vast. Het landschap begint heel lief met veel graanvelden en af en toe een blik op de zee. Hoe noordelijker we komen hoe meer bomen er staan en hoe glooiender het wordt. Ook de eerste fjorden komen af en toe langs. We lunchen ergens op 1 van de vele picknickplekken naast de snelweg. Goed geregeld daar in Zweden.

Om 1540 zijn we zonder enige aankondiging in Noorwegen. Nog geen grenscontrole gehad deze vakantie. Wel zijn we op de foto gezet voor de tol die je in Noorwegen moet betalen. De rekening van deze tol schijn pas maanden later te ontvangen. Het is nog te vroeg om naar het huisje te gaan, dus we besluiten eerst naar de skischans in Holmenkollen te gaan. Daar kopen we online de Oslopas en omdat het steeds meer bewolkt wordt gaan we toch gelijk maar de skitoren op. Bovenop heb je een prachtig uitzicht over Oslo en het Oslofjord! En ook de skischans zelf is een imposant ding.

Skitower Holmenkollen

Daarna is het tijd om naar ons huisje te gaan. Een leuk huis met alle voorzieningen. Alleen de slaapkamer is wel heel moeilijk bereikbaar met een steile ladder. We maken snel ons eten klaar (paste met rode saus) en na het eten verkennen we nog even de route naar het station. Morgen op naar het centrum van Oslo.

550 Km

🌤 19

1. Marike Hagedoorn:
    5 juli 2019
    Slaap je in de hems? Steile trap en dan een soort verdieping/ plateau waar het bed staat met uitzicht op de kamer of keuken?
  2. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    6 juli 2019
    Heet dat zo? De trap is gewoon een ladder en doorgang is erg klein. Heb er toch maar gekozen om beneden te gaan slapen.
    Verder is het wel een echt heel leuk huisje waar we hier verblijven.