Hulderstigen - Ovre Birisjotjonne

9 juli 2019 - Tessanden, Noorwegen

Vandaag starten we rustig op. We slapen uit en ontbijten om een uur of 10.  Buiten is bewolkt en nog steeds koud (12 graden). De hut is gelukkig dankzij een kacheltje behoorlijk warm te krijgen. Toch net even wat beter te doen dan in een tent.

We besluiten om toch maar een klein rondje te gaan lopen. We kiezen voor wandeling 12 uit de Rohter Wanderfuhrer Jotunheimen - Rondane. De wandeling is niet lang (ruim 2 uur) en kent niet zoveel hoogtemeters. Precies goed om de spieren na gisteren weer in beweging te krijgen. Het boekje belooft halverwege de wandeling een mooie picknickplek, dus nemen we broodjes mee voor de een late lunch.

Hulderstigen - Ovre Birisjoytjonne

E8A55AB3-4C80-4C78-8D90-DEDF55042478

De parkeerplek is snel gevonden (dicht bij onze camping) en rond half 2 start de wandeling en die is prachtig. Als eerste steken we de sjoa rivier over. Een lange rivier van 100km lang die hier in Jotunheimen zijn oorsprong kent. Na de rivier lopen we langs een beek omhoog het bos in. Het is een natur-lehrpad en om de zoveel tijd staat er een bord met informatie. Op één van de borden staat dat er ook elanden voorkomen in dit gebied. We zien hoefafdrukken en uitwerpselen maar meer ook niet.  Het bos wordt afgewisseld met kleine meertjes waar allerlei watertjes instromen. Vlak voor de lunchplek moeten we zo'n watertje oversteken op stapstenen.

7775A4A4-3439-4C23-9DB1-0018060934BD

En als snel na deze oversteek komen we op de lunchplek. Het boekje heeft niets teveel gezegd. Het is een idyllisch plek aan het water om je broodjes te eten. We maken foto's, schrijven in het turbook (om bij te houden hoeveel mensen deze wandeling lopen) en laten de drone op. En als kers op de taart gaat de zon schijnen en is het ineens heerlijk weer.

9CAA9AED-3F7D-460C-9737-C28FA229560620190709_144226

Daarna lopen we in een klein uurtje terug naar het begin. Door de informatieborden worden we nog gewezen op een bijzondere plant: De Baardmos. Als deze combinatie van schimmel en mos ergens groeit, is er sprake van hele schone lucht. Het laatste stuk van de wandeling geeft weer prachtige vergezichten op de Besheim.

20190709_155352

20190709_163114

Terug op de camping kunnen we nog heerlijk buiten zitten in zon. We koken en eten ook buiten. Daarna wel naar binnen vanwege de grote hoeveelheid muggen.  Het was een heerlijke dag!

5,5km 🚶🏻‍♀️

16 km 🚘