Krka nationaal park

13 mei 2023 - Lozovac, Kroatië

We worden wakker en je raadt het nooit maar het regent. Zo langzamerhand beginnen we daar wel van te balen. Maar de buienradar belooft dat het aan de einde van de ochtend droog wordt. En gelukkig komt dit ook zo uit.

We trekken de wandelschoenen aan en stappen we op de fiets naar de ingang bij Lozovac. Het landschap naar de ingang is vlak en niets wijst op al dat moois zo vlak bij. Bij de ingang parkeren we de fietsen en kopen de entreekaartjes. De bus voor het eerste stuk staat klaar en om 12 uur rijden we naar beneden richting de meren van het Krka nationale park. Het is maar een klein stukje met de bus en vanuit de bus zien we al een prachtig landschap. Van water en heel veel groen.

Op een grote parkeerplaats stappen we uit en gaan in ganzenpas richting de wandelroute die grotendeels uit lange steigers/ vlonders bestaat. In het begin is het nog heel druk, maar gelukkig verspreid iedereen zich en is er meer ruimte.

IMG_8988f8cb78de-6502-44f6-b418-0a6c97851c3df0a94cc1-77a1-43c3-bb4b-9f88ed15258aIMG_8972

Wat we zien is geweldig overal stroomt er water. In de vorm van beekjes, kleine watervalletjes en kleine stroompjes. Je ziet dat er door alle regen van de afgelopen dagen veel meer water is dan normaal.  Ik denk dat het waterpeil wel zo’n 30 cm hoger is. Er staan groene struiken onder water en op sommige uitzichtsplekken stroomt ook gewoon water. Elk nadeel heeft zijn voordeel zullen we maar zeggen.

12c63eaa-8240-4595-8171-a7d72ebf1cc0ce30372e-ed0a-4525-9779-444a69dfae2c

Het eerste stuk lopen we in een soort mangrove bos. Grote bomen waar overal water om heen stroomt. Af en toe kan je bij een uitzichtpunt een blik werpen op de grote watervallen. Alles is zeer indrukwekkend. Wat een kracht en schoonheid heeft dit stromende water.

e5adf3c4-97e8-4523-93da-2ce7dead034e9d379370-cda0-4eab-abc3-5fd1be71d90a037c080b-81ce-4ce0-a512-b4c82e7775f0

Het tweede deel van het rondje staat in het teken van de Stradinski Buk. De meest bekende waterval van dit park. Het water stort zich van een aantal brede terrassen naar beneden. Ongelofelijk mooi!

40a6f3fe-752c-479f-93f4-1138b8f55ae7

IMG_8995

In ruim anderhalf uur lopen we het prachtige rondje rondom dit waterspektakel. Zo blij dat we hier toch een tussenstop hebben gemaakt. Absoluut een aanrader. Ben alleen wel bang dat in het hoogseizoen en met mooier weer je hier echt in de file het rondje loopt.

IMG_9019

Terug bij het beginpunt stappen we weer i de bus die ons terug brengt naar parkeerplaats waar onze fietsen staan.

Terug op de camping is het gelukkig nog steeds lekker weer en zitten we heerlijk buiten. We sluiten  af bij het camping restaurant waar we lekker eten.
De buienradar geeft inmiddels code rood aan, maar daar is nog niets van gevallen.

IMG_9006

Morgen gaan we verder zuidwaarts. Naar Bol op het eiland Brac.

🥾🥾 3,5

🚲 7 km

🌧️🌤️ 14-20

1. Germ en Jeichien.nl:
    13 mei 2023
    Dat was een mooie wandeling
  2. Saskia de B:
    14 mei 2023
    Mooi allemaal!
  3. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    19 mei 2023
    Wat een mooi land Kroatië! Ook echt iets voor jullie!
  4. Saskia de B:
    19 mei 2023
    Jazeker, we zijn er al eens geweest. Maar we hebben nog lang niet alles gezien. Deze zomer zijn we er ook weer een paar dagen. Op doorreis naar Montenegro en Albanië.