De Grosglockner Hochalpstrasse

8 mei 2023 - Faaker See, Oostenrijk

Het regent als we wakker worden. We ontbijten dus binnen en hebben niet al te veel haast. Na het ontbijt doen we de noodzakelijke camping klusjes en gaan we op weg naar Karinthië. En dat doen we via een speciale weg: de Grosglockner hochalp strasse. Een bergweg van 48 km door het hooggebergte die de regio Salzburg met Karinthië verbind.
De weg is net sneeuwvrij gemaakt dus kunnen we er over heen.

We rijden vanaf de camping naar Zell am See en gelukkig stopt het al snel met regenen. In Zell am See halen we bij de Lidl wat vers brood en dan kunnen we richting de hochalp strasse

De weg gaat eerst lang het dal in en klimt dan snel omhoog in veel haarspeldbochten.  Al vanaf 1600 meter ligt er sneeuw en lijkt het of we omhoog rijden richting wintersport. Gelukkig is het droog en is het zicht behoorlijk, want het uitzicht is prachtig. Helaas is de Grosglockner niet te zien want die hangt volledig in de wolken.
Erik stuurt de camper vakkundig naar boven en we stoppen regelmatig om foto’s te kunnen maken van de enorme hoeveelheden sneeuw die er nog liggen. Op sommige plekken wel meer dan 4 meter.

e4b4cb0e-b8d4-4c3b-9c9b-e0426c8464e9efec3d5a-3e17-4e9e-afbf-7a62355d45e4

Op 2407 meter hoogte  bij de parkeerplaats Fuschertorl  stoppen we wat langer. We lopen wat rond, kopen een koelkastmagneet en sleutelhanger voor de verzamelingen en drinken wat. Dit is bijna het hoogste punt en de grens met Karinthië.

IMG_8869c24b9fac-9527-4502-b203-f9be9f663a78d9a68ad1-ca55-4d7e-a4be-8635956f34e3

Daarna zijn we klaar voor de afdaling richting Heiligenblut in Karinthië. Ook die is prachtig.
Net voor het eind van de hochalp strasse stoppen we nog voor een korte lunch. Zo handig dat je alles bij de hand hebt in de camper.

Wat hebben we een prachtige weg gereden!

IMG_8874

Daarna volgt een lange rit door het dal richting Villach. Het regent inmiddels weer behoorlijk. Ik neem het stuur van de camper over voor het laatste stuk richting strandcamping Anderwald aan de Faakersee.

Daar is na al de jaren (we waren er in 2017 voor het laatst) niets veranderd. Hannes Anderwald herkent ons nog en we mogen zelf een plekje uitzoeken. Het is nog superrustig en we zetten onze camper neer met uitzicht op de Faakersee.

IMG_8882

8495ee69-4684-4539-814e-71d4f478fd7d

Leuk zo’n camping wat zo vertrouwd en fijn aanvoelt. Echt een aanrader deze plek.  De voorspelling voor morgen lijkt nog redelijk ok en we besluiten hier 2 nachtjes te blijven staan. Gaan we morgen lekker fietsen. We sluiten de dag af in het camping restaurant en daarna buiken we uit in de camper met de kachel aan. Het is tenslotte nog vroeg in het seizoen.

🚐229 km

🌧️🌦️☁️ 5-22

1. Esther:
    10 mei 2023
    Daar ooit gereden met mijn ouders….. roept herinneringen op! Veel plezier jullie!
  2. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    10 mei 2023