Zonsondergang in Zadar

24 mei 2023 - Zadar, Kroatië

Helaas onze tijd op Hvar zit er op. Na het ontbijt pakken we ons boeltje weer in en vertrekken we richting de ferry in Stari Grad. Daar zijn we ruim op tijd om een kaartje te kopen. Voor het eerst moeten we meer gegevens leveren dan dat de camper minder lang is dan 7 meter.
Even later komt de Ferry uit Split aan en die is groot. Heeft een dubbel dek voor de auto’s en er kan heel veel mee. We worden vakkundig in het hoge gedeelte aan de zijkant van de boot neergezet. Om 11:30 varen we uit en verlaten we het mooie eiland Hvar. Zowel het eiland als de camping zijn echt een aanrader.

IMG_9326IMG_9324

We varen langs Brac en zijn om kwart over 1 in Split. We moeten nog even geduld hebben want eerst gaan alle personenauto’s eruit en dan pas het hoge spul zoals wij.

In Split rijden we de bekende weg naar Zadar. In Zadar hebben we camping Falkensteiner Premium Glamorous camping Zadar uitgezocht uit de Asci gids. De plekken voor de asci korting zijn helaas net vol en we komen terecht op de doorreisplekken achter de receptie. Dit is wel een heel groot contrast met vrijwel alle eerdere plekken. De rest van de camping is overigens wel mooi met een groot zwembad en aan zee. Maar voor onze begrippen eigenlijk te groot.

1928404c-9efd-4301-9da6-ba3ecc675bde

We besluiten een bak met restjes uit de diepvries te trekken en vroeg te gaan eten, zodat we daarna nog even op de fiets naar de oude stad van Zadar kunnen gaan. We fietsen langs de vele havens van Zadar en hoe dichter je bij het centrum komt hoe groter de boten worden. We parkeren de fietsen bij één van de stadspoorten en gaan een rondje wandelen in de oude stad. En dat is heel erg leuk. Het is er nog gezellig druk (maar niet te druk) en het avondlicht is prachtig op de oude gebouwen.
We maken hier en daar wat foto’s, kopen natuurlijk onze koelkastmagneet en scoren een lekker ijsje.

28d3c769-599e-4a1d-8944-2f121ab271b6b9761232-74b9-44c7-9feb-f8aebd8cb9dc

Daarna gaan we weer naar de fiets en rijden om de oude stad heen en komen bij het monument voor de zon uit. Daar is het heel gezellig. Er wordt muziek gemaakt terwijl de zon ondergaat. En als de zon eenmaal onder is, geeft het monument voor de zon een lichtshow. Wat een mooie plek was dit.

b32aedcc-d293-4957-9364-1971f6fa77ed51ccfcad-021b-46c0-b154-561dc14b07e7IMG_9329

Dan snel terug naar de camping en daar zitten we nog lekker buiten. Morgen gaan we verder naar het eiland Krk, want op deze camping  worden we niet echt blij.

🚐 170 km

🚲 12 km

☀️25

1. Saskia de B:
    25 mei 2023
    Wat een topreis maken jullie zeg! En lekker weg uit de regen van de eerste tijd van jullie vakantie
  2. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    25 mei 2023
    Kroatië is een prachtig land!