Rondje door het dal

29 juni 2021 - Font-Romeu-Odeillo-Via, Frankrijk

Vandaag was het weer tijd voor de fiets en omdat we uiterlijk om 1400 uur weer terug moesten zijn vanwege de zoommeeting met de presentatie van Anouk kon het geen uitgebreide tocht worden.

Het was koud vannacht, zo’n 6 graden, maar vanochtend scheen de ☀️. En uit de wind en in de zon kunnen we toch buiten ontbijten.

Tijdens het ontbijt zoeken we een fietsrondje uit en proberen hierbij alleen op kleine d-wegen te blijven want daar rijdt toch minder verkeer. En nu terugkijkend is dat prima gelukt.

Na het ontbijt wat extra laagjes aan, want het waait echt heel hard en dan kunnen we op weg.
Omdat we zo hoog zitten (1800 m) beginnen  we voor een rondje door het dal met een lange afdaling. We rijden eerst door Font Romeu en stoppen even bij het uitzichtpunt. Het is super helder en je kan ver het brede dal inkijken.

7409A5A5-80E0-4AE0-AB8E-4ED3D9829BF6

Daarna start de lange afdaling. Vanaf Font Romeu dalen we naar het plaatsje Egat. Daar rijden we de D33F op die ons dalend met vele bochten naar Estavar brengt. Onderweg staan we regelmatig stil voor het weidse uitzicht ver de vallei in. De stevige tegenwind zorgt ervoor dat we niet te hard gaan 😜.E7A48BBF-9E3A-4960-BC90-732393D83ACD

6D625D26-5782-4A23-833E-A9947B9BC38A
Uiteindelijk komen we in het plaatsje Saillagouse uit en daar steken we de relatieve drukke N116 over. Dan gaan we weer klimmen naar de andere kant van het dal, langs de plaatsjes Llo (op een of andere manier beginnen plaatsen hier met een dubbele L) en Eyne. We komen langs een groot veld met allemaal spiegels (heliostaat) waarmee energie wordt opgewekt. Er staan er meer in deze omgeving.

C0429FB0-D2DC-41CF-8F72-A8D206D8347B
Na Eyne dalen we over de D33 weer een stukje naar Col de Perche en via de D10 klimmen we dan via Odeillo terug naar Font Romeu.

0DCA2C4F-A837-4523-BF1A-2905ED7E8CE8

Een mooi rondje van bijna 36 km.

We zijn op tijd terug voor de presentatie van Anouk en ze doet het hartstikke goed!
Daarna lekker met een boek in de zon. Erik hakt nog het hout voor het vuur van vanavond (dagelijks ritueel).

2510F051-E14C-490D-B7A6-38968E21B6FC
Aan het einde van de middag kijken we nog even of er nog een leuk restaurantje is. Maar bijna alles lijkt dicht op dinsdag buiten het seizoen. Dan maar aan de pannenkoeken! Ook lekker!

Morgen gaan we naar de citadel van Mon Louis.

🚲 36 km

🌤17

💨

1. Mattie:
    29 juni 2021
    Wat een leuk verslag. Geniet ervan
  2. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    29 juni 2021