Mont Louis

30 juni 2021 - Font-Romeu-Odeillo-Via, Frankrijk

Vandaag stond het vestingstadje Mon Louis op het programma.
We ontbijten weer lekker buiten in de zon en stappen dan op de fiets om naar Mon Louis te gaan zo’n 10 km lager in het dal.

Mon Louis is een vestingstad met een citadel uit eind 1600 gebouwd onder architectuur van Vauban. Vauban heeft vrijwel alle vestingwerken aan de grenzen ontworpen. Vorige zomer zijn we ze in Briancon ook al tegengekomen. Ook de ommuurde stad is een ontwerp van Vauban.

Onze bedoeling was om 1130 aan te sluiten bij een rondleiding vanuit het Office de Tourisme. Maar eenmaal aangekomen was er werkelijk niets te vinden wat leek op een rondleiding. Het zal het voorseizoen wel zijn.

We dwalen in het stadje een beetje rond. Het stelt niet veel voor en bovendien hebben ze alle straten maar in een keer op de schop genomen. Ziet er eigenlijk niet uit. We lopen richting de Citadel om te kijken of er daar ergens een ingang is. Maar alles is niet toegankelijk want  het is in gebruik als opleidingscentrum voor de Franse commando’s (paratroepen).

878F42C9-33ED-4A39-AB94-29E248939A2F

We besluiten de wandeling om de stad en de citadel te maken. En dat is leuk, zeker aan de oostzijde. Daar wordt de dikke muur van de citadel gebruikt voor allerlei trainingsdoeleinden. Een soort stormbaan maar dan verticaal. Dus met klimmen, klauteren, slingeren, abseilen etc. En er werd gewoon getraind terwijl wij er langs liepen.

D1B35BE8-06F5-4B43-A6A3-D62701F4C6C78F070D2D-2980-4F0D-AABA-9BA6C8A30517D202C389-D9A1-43CE-B500-54044CEE1ABB03AF38E4-A40F-496D-8987-AD90FD9392DC Uiteindelijk is het een heel leuk rondje!3DC5427D-FB81-4117-AAF8-A8CB984387B2
Daarna lopen we toch weer het stadje in, want we willen nog even kijken bij de eerste zonne-oven (Four Solaire) die ook in dit stadje staat.
De volgende rondleiding is om 1400 dus eerst maar een uitgebreide lunch bij restaurant Central. We kiezen voor het menu Catalane en zitten daar lekker tot even voor twee uur.D3E1AFAA-0BA5-47A8-9032-4ED68E48553C

4EA9A6CA-3B5C-4885-808C-D147D302B5D0

Daarna naar de rondleiding en dat is ondanks dat alles in het Frans is, toch goed te volgen. Met 2 spiegels (rechte en in paraboolvorm) worden zonnestralen opgevangen en op de plek waar ze elkaar kruizen (het brandpunt) ontstaat een enorme hitte van 3000 graden die je voor alles kan gebruiken. Vroeger werd hier onderzoek gedaan naar brandwerendheid van materialen. Nu gebruikt de commune het oa om keramiek af te bakken. Hier in de omgeving staan volgens dit principe 4 installaties die met deze methode energie opwekken door water te verwarmen met deze warmte in het brandpunt. Gisteren zijn we er langs 2 gefietst. Super interessant!

DDD2A22E-5812-4E20-8FE6-6CC9179598FE

Dan weer op de fiets de berg op. We maken een korte tussenstop bij de supermarkt en zijn rond  vier uur weer bij de tent. En dan gebeuren er wat huishoudelijke zaken als de was, hout halen en hout hakken. Jolanda dobbert nog even in het zwembad en Erik maakt nog wat leuke Drone opnames van onze tent.
We eten simpel soep met brood en steken al vroeg het kacheltje aan, want warm is het niet s’avonds.

🚲 18 km

🥾 3km