Gorge de Caranca

28 juni 2021 - Font-Romeu-Odeillo-Via, Frankrijk

Vandaag een wandeldag. We hebben een gorge uitgezocht. Een kloof in goed Nederlands en een schlucht of klamm in het Duits.

we starten rustig op en ontbijten lekker in het zonnetje. Het is heerlijk weer.

6060AC7C-D0F7-4F2D-9EAB-38CD8306A946

Dan op weg. De (nieuwe) rugzak wordt ingepakt met warme kleren, lunch etc. Bergschoenen aan en zo rond half 12 gaan we op weg.

We gaan naar de Gorge de Caranca en die ligt 22 km ten oosten van Font Romeu bij het plaatsje Thues Entres Valls. Het plaatsje ligt een stuk lager dan onze camping en de weg daalt met spectaculaire bochten. Vlak voordat we er zijn stoppen we nog bij een mooi uitzichtpunt en zien we een prachtige spoorbrug van de gele trein. (Le train jaune).

D41A990F-5E2B-4A3E-9CB0-48B66567C22E

Daarna door naar het startpunt van de gorge. Een groot parkeerterrein aan het einde van een kleine weggetje. Het is betaald parkeren, maar de kloof is gratis toegankelijk dus dat is prima. Voor iets meer kan je er zelfs met je camper voor 24 uur staan op een apart gedeelte. Die gaan we onthouden voor als we hopelijk ooit een camper zullen hebben.

De gorge begint prachtig. We lopen onder de spoorbrug door langs het water en gelijk is het smal en zijn de zijkanten erg steil en hoog.

D99EE13F-6A0D-4D2A-8EF7-F7BC8C6DDF93
Na een kwartier lopen splits het pad zich. Het pad dat over de brug rechts langs de gorge omhoog loopt lijkt het hoofdpad naar de passarellas (passages/bruggen) te zijn. Die nemen we dus maar, het staat niet echt goed aangegeven zoals we in de Alpen gewend zijn.

Dan gaat het pad redelijk steil in serpentines omhoog en al snel lopen we hoog boven het water. Achteraf blijkt dat dit stuk ook het enige stuk te zijn wat zo stevig stijgt. Na een tijdje komt dit pad bij een ander pad en lopen we redelijk vlak naar boven. We zitten nog steeds hoog boven het water en de passages worden spannender. Je moet hier geen hoogte vrees hebben. Langs de rotsen zijn touwen gespannen die je kan vasthouden. Leuk, leuk!

70A9D865-3EEB-423E-A0BD-E9C49D046163

CA76A14F-2811-4118-80AE-160B38D17105

Na een uurtje wandelen staan we voor de eerste passarella. Een steile trap en dan een soort loopplank tegen de rots aangebouwd.
En daarna volgen er meer van dat soort passages, afgewisseld met prachtige touwladder bruggen. Kijk hiervoor vooral even naar de video’s.

2F93FEF0-9D75-43D7-AC9B-48B3DFFB3F128F8FD1A1-E601-4BE6-B49C-1F0BA23F5E8BB967209E-0CAA-4C1A-9284-67A5654306D7395CA9DD-5D93-401A-9BD4-738BB2CB73CA

08C7A636-9617-4C9C-8431-DE1EC55E9F1B
Na passage 7 is het tijd na 1,5 uur lopen voor de lunch. We doen dat op onze vertrouwde manier. Brood mee, beleg mee en ter plaatse smeren we de broodjes.

5EDDA51B-4F5B-4823-BFD9-7E186C1A0500

29A6211C-E058-49DF-A351-A8FF13B66DAC

We weten eigenlijk niet hoever we zijn en omdat dit de eerste wandeling is van de vakantie, besluiten we om terug te gaan. Later blijkt dat we 3 passages hebben gemist. Dat moet dan maar op het lijstje voor later.

Dan dezelfde weg weer terug en dan zie je weer andere dingen. Ik maak wat filmpjes van wat passages. Want het is echt een hele gave tocht om te lopen.

A4264DA6-139E-4B02-85EC-9BA65F337955

DC88DB60-848B-4571-9E64-A59106F7F678
Weer langs het pad met touwen aan de rots wat hoog boven de kloof loopt en dan het steile stuk beneden. In ruim een uur zijn we weer beneden. We drinken nog wat bij het tentje  op het parkeerterrein met een alleraardigste en goed Engelssprekende barkeeper.

Dan betalen we het parkeergeld (het is maar 4 euro dus dat valt reuze mee) en stappen weer in de auto. We maken nog even een tussenstop bij een supermarkt voor wat boodschappen.
En daar is het ineens ander weer. We rijden ineens in flarden van wolken en de temperatuur schiet naar beneden naar 14 graden en dat is best koud in een korte broek.
Dan in de tent maar snel  het kacheltje aan. Maar na een paar onweersklappen en wat druppels regen is het al snel weer droog en gaat ook de temperatuur weer omhoog.
We eten toch maar binnen en s’avonds bekijken we het resultaat van de filmpjes die we met de gopro hebben gemaakt. Ze zijn echt heel gaaf en zullen er hier nog wel een paar plaatsen als ze bewerkt zijn.

We gaan morgen even kijken wat we gaan doen, wat zeker is dat we om 1400 in een zoommeeting gaan kijken naar de presentatie van het bachelor onderzoeksproject van Anouk.
Eigenlijk moeten we op zoek naar goede WiFi!

🚗 44 km

🥾 6,5 km

🏔 204 Hoogtemeters

🌤 22 graden (in de gorge)

1. Emilio:
    28 juni 2021
    Avontuurlijk tochtje 👌
  2. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    29 juni 2021
    Zeker, maar we hebben spannender dingen gedaan😜
  3. Marike Hagedoorn:
    29 juni 2021
    wauw, wat prachtig. Je moet zeker geen hoogtevrees hebben.......
  4. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    29 juni 2021
    Nee hoogtevrees is geen goed idee. Maar wat was het mooi daar!
  5. Anita:
    29 juni 2021
    Super tochtje zo te zien.
  6. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    29 juni 2021
    Zeker, dit was een van de mooiste kloven die wij gelopen hebben.