San Nicolás de Bujaruelo

24 juni 2022 - Torla, Spanje

Vandaag liep even anders dan gepland. De bedoeling was om met de fiets naar Pradero de Ordessa te rijden en daar een stuk te gaan wandelen. Dus gaan we na het ontbijt met  alle wandelspullen in de fietstassen vrolijk op weg.
Maar helaas worden we bij de afslag naar het nationale park tegengehouden. Vanaf vandaag start het zomerseizoen en kan je alleen wandelend of met een bus naar Pradero de Ordessa. We rijden dan ook onverrichter zake terug naar het dorp. Twijfelend wat we gaan doen. Het is ook nog een nationale feestdag in Spanje, dus zitten de bussen hardstikke vol. En tot slot liggen iook de mondmaskers die in de bus verplicht zijn, lnog in de camper. Kortom die bus wordt het vandaag niet. Maar wat dan? We besluiten om toch weer omhoog te rijden en het Bujaruello dal in te rijden. En dat blijkt een goede keus. Er gaat een redelijke weg dat dal in. Deels verhard, deel een goede grindweg. De weg loopt langs de Rio Are die ook  langs de camping loopt. Onze eerste korte stop, is een mooie terrassen camping. Daar kijken we kort rond. Ziet er leuk uit, maar wel ver van alles. We kunnen nog drie kilometer verder omhoog en komen dan uit bij San Nicolás de Bujaruelo. Dit blijkt een beginpunt van vele wandelingen. De ons bekende GR11 loopt hier naar boven en ook de pelgrims naar Santiago de Compostela komen hier langs. Er is een primitieve camping en een refugio met een mooi terras. Daar doen we eerst maar eens een kop koffie/thee.

8D2DB1F8-BDF2-4BA2-8EA1-D74540765B02
Na de koffie/ thee gaan we de beginpunt van de wandelingen bekijken. Een mooie oude stenen brug. Een prachtige fotogenieke plek.

36E5C730-E96E-4449-88F2-EA4D5A47BEB0

EE48C8C5-21D1-4109-B152-1C2AC118770F

B48F118C-B9FC-4B0B-8292-B60F31E84C4E

We maken veel foto’s en besluiten lekker aan de rivier te gaan lunchen.

CB0FBE58-F15A-4848-9D6A-5A935D7CA8F1

De wandelingen lokken maar door al het gedoe rondom de bus is het al behoorlijk laat en blijft het biJ genieten van de mooie plek. Bovendien is het ook hier door de feestdag best wel druk.

AE6F4F42-3982-40C9-9DE2-98DB9BEB2E4B4F4B7AA6-1ED1-4E96-9019-5838D13350D7

We lunchen op ons gemak en dalen dan weer af richting Torla. Mooi fietstochtje.
In Torla rijden we nog door naar de plek waar de bussen vertrekken. Die gaan om het kwartier en al vanaf vrij vroeg. Ik denk dat we morgen een nieuwe poging gaan wagen om bij Pradero de Ordessa te komen.
We duiken ook nog even een souvenierwinkel voor de koelkast magneet van Torla.
Daar lekker op de stoel met een boek. Aan het eind van de middag gaan we nogmaals naar Torla. We vinden nog wat leuke souvenirs in een ander winkeltje, kijken wat rond in de sportwinkel en doen nog een paar boodschapjes. Terug op de camping is het alweer borreltijd en maakt Nelly voor ons pasta met kip in mosterd roomsaus. Lekker hoor!
Inmiddels zijn Esther en Anouk op hun overnachtingscamping aangekomen. Die komen morgen naar hier.

Het is helder buiten en als snel behoorlijk koud. We duiken dan ook snel de camper in om lekker te lezen en dit verhaal te schrijven.

🚴‍♀️ 27 km

🌥🌤 20