Parc Nacional parc d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici

18 juni 2022 - Barruera, Spanje

Vandaag was het tijd voor een wandeling in het prachtige nationaal park Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Vorige jaar waren we in Espot, nu gaan we wandelen aan de andere kant van de bergen. Het park van het vele water en de 1000 meren.
Na het ontbijt stappen we eerst op de fiets. Want de taxi die ons in het park gaat brengen start in Boí. Een plaatsje iets lager dan Taüll. In Boí kopen we de kaartjes voor de heen en terug naar het eindpunt van de weg. Daar mogen net als in Espot alleen maar de taxi’s komen. Als snel zitten we in de taxi, met maskers op, want nog verplicht.

FF7DB40C-B3FD-4BFC-BE85-CB6513687A00
De taxi brengt ons in een half uur naar ons startpunt van de wandeling naar refugi Estany Long. Een rustige wandeling van zo’n anderhalf uur door werkelijk een fantastisch landschap. In het begin lopen we langs een snelstromende rivier, daarna over een prachtige bloemenweide, waarin het riviertje meandert.  EDF642C9-50B5-4004-A12A-F1F07FA7774B

103CC07A-0E17-487E-81E9-1D4B9D2B5C3B
Eigenlijk niet in foto’s te vangen. Het laatste stuk stijgt iets steviger, maar echt moeilijk wordt het nergens. We laten de hut eerst even links liggen om een blik te werpen op het meer. Dat levert natuurlijk ook weer prachtige plaatjes op. Je zou hier door kunnen lopen naar de Portarro d’Espot en dan kom je terecht in het deel van het park waar we vorig jaar hebben gewandeld.

9AED4341-D219-4BFE-819F-2BDCA98C842C
Dan is het tijd voor een drankje bij de hut. En eten we onze lunch op.

6E2E6F77-4057-4214-88B8-37AE61BAE835
We gaan dezelfde weg terug en weer over de prachtige weide. Overal stroomt water. Na een uurtje zijn we weer bij het punt waar de taxi ons heeft afgezet. Wat blijft dit een geweldig park om in te wandelen.

F4865B2E-036F-486B-89FF-F42B4DBCDC4B

Daar moeten we even wachten op de taxi die ons weer naar Boí brengt. Daar pakken we onze fietsen weer en rijden we de steile weg weer naar boven  naar Taüll. In het dorpje drinken we nog wat in de tuin bij Malador Het eerste glas Sangria is een feit.

902AD71A-7D3E-4441-B2CE-7C90B0802F85

84889C46-4C0F-4D8B-9BC7-4D67292EA86E
We eten weer gezellig samen. Dit keer koken wij (nasi) en na het eten ruimen we vast wat op. Morgen weer een reisdagje naar Benasque, zo’n anderhalf uur rijden hier vandaan. Bekend terrein want daar startte vorig jaar onze mountainbike tour in onze Chill Outdoor week.

🥾 9 km

⛰200 hm

🌡☀️25-30

1. Germ en Jeichien.nl:
    19 juni 2022
    Dat was weer een sportieve dag in de buitenlucht Goed gedaan Hier is het een beetje koud Vannacht regen en een beetje onweer Groetjes