Mlini

17 mei 2023 - Mlini, Kroatië

De ochtend begint droog. We staan redelijk vroeg op, want de camper moet worden verplaatst. Gelukkig vinden een betere plek. Met meer uitzicht en minder modder.
Het is trouwens een bijzondere camping. Eigenlijk staan er alleen maar campers voor 1 of 2 dagen. Ze bezoeken de stad en gaan daarna weer door (net als wij natuurlijk). En dit betekent dat de camping in de ochtend grotendeels leeg stroomt en aan het einde van de middag weer vol is.

Na het verplaatsen van de camper haal ik vers brood bij een bakkertje iets verderop. Ontbijten doen we in de camper want de voorspelde regen valt inmiddels. Aan het eind van de ochtend is het droog en gaan we op pad. We hebben via Komoot een mooie fietstocht gevonden. Ruim 30 Km, eerst bergop en het keerpunt is bij de Oude stad in Dubrovnik.

0c98d05d-3b5b-43b8-a322-9d4023c7487d

Vanuit de camping gaan we snel berg op en kijken we al snel over de prachtige baai waar Mlini aan ligt in. We zijn vlak bij Bosnië en zien de grensovergang al liggen (geen EU dus nog een echte grensovergang).

IMG_9107

Maar voor de grens dalen we weer af richting Dubrovnik en rijden langs een grote baai waarin de grote plezierhaven van Dubrovnik ligt. Aan het einde van de baai rijden we Dubrovnik binnen bij de cruisebootterminal.

IMG_9113

Door een smal straatje rijden we naar de oude stad. We gaan er nog niet in (dat doen we morgen) maar maken vast wat foto’s.

ad4e3c2d-c075-478a-8c3d-fbbb42f4dac132e17e8f-4909-47f5-8414-4402354d1d4638c859d1-c990-4c2f-bac2-d0e303c5136aDaarna fietsen we op een drukke eenrichtingsweg hoge boven Dubrovnik terug richting Mlini. Halverwege deze drukke weg loopt net als vorig jaar weer mijn ketting van de tandwielen van de derailleur. Nu heb ik het gelukkig onmiddellijk door en stop direct. Met enige moeite fikst Erik het weer en kan ik verder. Wel super irritant dat de afsteliing van mijn versnelling weer niet goed is. Helaas kennen ze hier geen fietspaden en de route stuurt ons een stuk over de drukke doorgaande  weg naar Mlini. En dan stuurt de Komoot route ons over een stuk single track. Het startpunt is wat moeilijk te vinden maar blijkt een grote trap naar beneden te zijn.9d6b6d77-0bb8-40f5-a44e-a5ac270599bb

Door smalle straatjes en kleine dorpjes rijden we vervolgens terug naar de camping. Daar staat de camper helaas al in de schaduw dus besluiten we al snel dat we nog even op de boulevard van Mlini gaan kijken. We nemen vandaag de trappen naar beneden en dat is een prachtige route. Naast de trappen dondert met veel geraas (want het heeft natuurlijk heel veel geregend) het water uit de bergen achter de camping naar beneden. Ook hier kan je zien dat het veel meer water is dan gebruikelijk. Het water komt dan uiteindelijk in de zee terecht. Het is prachtig pad met veel bomen.

d1998c28-d8bc-45af-86b6-d0dbd36ee416

Beneden lopen we lekker rond in de zon. Kijken waar de boot naar Dubrovnik vertrekt (want fietsen blijkt best lastig te zijn) zodat we die morgen kunnen nemen. We pikken een terrasje in de zon en eten een lekker pizza met een fantastisch uitzicht over de Adriatische zee. Dit is hoe wij onze vakantie in mei hadden voorgesteld

IMG_91261e184351-ec2a-4649-bb60-bf979d443ab0

Kortom het was een heerlijke dag met in de middag heerlijk weer. Morgen naar Dubrovnik.

🚴 33km

🥾🥾 1km

🌧️ 🌤️ 16-20

1. Germ en Jeichien.nl:
    17 mei 2023
    Dat was een lekker dagje Hopelijk volgen er nog meer Groetjes