Camping Spik

28 mei 2023 - Kranjska Gora, Slovenië

Vandaag weer een reisdag. Helaas langzamerhand weer op de terugweg naar Nederland. Maar gelukkig gaan we nog een paar leuke stops maken.
Om iets voor negen uur is alles weer ingepakt en kunnen we onderweg. Het is sinds gisteren superdruk op de camping in Krk dus staat er bij de bakker een lange rij. Dan maar even langs de Lidl voor we verder rijden voor brood en wat lekkers. Dan op weg. Eerst van het eiland Krk af. Uiteindelijk niet helemaal ons ding daar. Veel te druk en dat fietsen op Krk viel ook een beetje tegen. We hebben wel heel lekker weer gehad de afgelopen dagen dat was wel heel fijn.

Als Krk afrijden zijn we eigenlijk gelijk op de snelweg, die ophoudt zodra we de grens met Slovenië overgaan. We rijden dit keer via Ljubljana, maar moeten eerst zo’n 50 km over een kleine doorgaande weg voordat we op de snelweg van Koper naar Ljublijana terecht komen. Na Ljublijana besluiten om niet bij het meer van Bled te gaan staan maar door te rijden naar een camping vlakbij Kranjska Gora een skidorp aan de rand van het Triglav nationaal park.

Rond kwart over 1 zijn we bij camping Spik en wat een verademing is dit zeg. De camping ligt prachtig en heeft werkelijk een fantastisch uitzicht op de hoge bergen. De camping staat redelijk vol, maar er is nog ruimte genoeg en we mogen zelf een plekje uitzoeken. En we zoeken een plek waar we steeds goed zicht hebben op die mooie bergen.

IMG_9396

We eten snel wat en halen dan onze fietsen uit de garage. Want door het dal loopt over de hele lengte een fantastisch fietspad. En die gaan we natuurlijk uitproberen. We fietsen eerst naar Kransjka Gora. Een leuk dorp met veel terrasjes waar mensen wat drinken nadat ze gewandeld of gefietst hebben.
Wij fietsen een stukje van de Vrisic pas op. De pas die we in ons oorspronkelijk plan hadden willen rijden met de camper als het niet zo slecht weer was geweest. We fietsen de pas zo’n tweederde op tot 1200 meter hoogte (de pas is zelf ruim 1600 meter hoog) en genieten van de mooie hoge bergen om ons heen.

IMG_9397IMG_9398

We doen een drankje bij een leuk restaurant en dan gaan we in volle vaart weer naar beneden en pakken dan het fietspad terug richting de camping. Vlakbij de camping wordt nog een waterval aangegeven en we kijken of we daar fietsend kunnen komen. Dat lukt niet, maar misschien gaan we daar morgen wel even heen lopen voordat we verder rijden.

92fd0dcc-e52d-4dfe-b5cd-5bcdfda62835

Terug op de camping moet wel al snel wat extra kleren  aan, want het is hier een stuk kouder dan we gewend waren de laatste weken. We eten dan ook binnen.

Wat een verassend mooie plek hier in Slovenië. Een plek om nog eens terug te komen. Morgen verder richting Oostenrijk.

🚐 239 km

🚲 32 ⛰️ 527 hoogtemeters

🌤️ 23

1. Mattie:
    29 mei 2023
    Geniet elke keer van het reisverslag.nog veel genoegen op de verdere reis.
  2. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    29 mei 2023