Stari Grad

20 mei 2023 - Jelsa, Kroatië

Helaas is de beloofde zon er niet als we wakker worden. Maar het is niet koud en droog , dus hoor je ons niet klagen. We doen het rustig aan. Na het ontbijt (lekker buiten) draaien  we voor het eerst deze vakantie een wasje. Pas na de lunch gaan we op pad. Erik heeft via Komoot een fietstocht rond Stari Grad uitgezocht. We beginnen makkelijk en rijden langs de haven van Jelsin verder langs de kust naar Vrboska. Ook een plaatsje met een grote jachthaven.

Na Vrboska is het gedaan met de mooie weg. We rijden verder op gravelwegen waar veel grote stenen op liggen en waar we af en toe ook flinke modderpoelen moeten ontwijken.

IMG_9242IMG_9245

We blijken in een historisch gebied te rijden. We zien overal muurtjes van gestapelde stenen. Het blijken hele oude stenen te zijn. In de vierde eeuw voor Christus hebben de oude Grieken met behulp van de stenen muurtjes het land proberen in te delen. Binnen de muurtjes werden dan olijven, druiven en citrusvruchten geteeld. In alle jaren daarna is deze verdeling met de muurtjes in stand gebleven en ook zo gebruikt om gewassen te verbouwen. Het gebied is nu Unesco wereld erfgoed.

IMG_924342b72111-2ffd-4d0d-9368-411186552f64

IMG_9245

Daarna rijden we door naar Stari Grad, ook dit is een plaatsje met een haven. Een vrij grote dit keer. Hier vertrekt ook de veerdienst naar Split die we gaan nemen als we weer verder gaan.

We scoren ons eerste ijsje van deze vakantie en fietsen dan onze route verder. Die brengt ons via een leuk klein dorpje over een goede weg bovenlangs terug naar Jelsin. Daar doen we nog een paar boodschappen bij de supermarkt en dan terug naar de camping. Het was weer een bijzondere fietstocht.

IMG_9256

Op de camping gaan we nog even lekker aan het water zitten op de daarvoor bestemde strandbedjes. Ik duik zelfs nog even in de zee en de temperatuur van het water valt me niet tegen.

da1c0b9c-114f-4446-b52d-b5d09338c5ca

Het was weer een heerlijke dag.

🚲 34 km

🌥️ 22

1. Germ en Jeichien.nl:
    20 mei 2023
    Dat was een mooie dag en lekker in open water gezwommen.
  2. Hester:
    21 mei 2023
    Lekker hoor, jaloerse kinderen hier! Tip voor een kopje koffie of gewoon even zitten: Corni Petar. Een tentje in het bos aan zee, 5 minuten maximaal met de fiets vanaf de camping. Niet de kant van `jelsa op, maar de andere kant.