LF 4 Etappe 3 Arnhem- Noordijk

17 september 2023 - Neede, Nederland

We slapen heerlijk in onze privé B&B aan de Veluwestraat (bedankt Rita!). We doen het rustig aan, want het regent en dat heeft het vrijwel ook de hele nacht gedaan. Iets naar negen uur scoor ik een ontbijtje bij de Appie. Als we lekker zitten te ontbijten komt Jeroen nog even gezellig langs voordat hij naar de sportschool gaat.
Om 10:40 zitten we weer op de fiets. Helaas zonder het beloofde mooie weer. Het is zwaarbewolkt en het miezert licht. We rijden vooral omhoog door het prachtige Arnhem. Wat een mooie stad is dat toch. Via de Rozendaelse weg rijden we de stad uit en we komen op de bekende weg naar het kasteel van Rozendael uit. Na het kasteel rijden we gelijk het nationaal park de Veluwezoom binnen. Bekend terrein natuurlijk maar nog altijd even mooi. De bomen druppen nog behoorlijk na van al die regen van vannacht. Samen met de miezerregen worden we wel heel nat dus gaan de poncho’s aan.
We rijden over een prachtig fietspad over de Zijpeberg richting de Posbank. Wat is het ondanks het slechte weer, weer ongelofelijk mooi hier.

ce92e777-be11-4649-847e-98eb1a99ed23IMG_0379

IMG_0380
Bovenop de Posbank duiken we het bos in en dalen we weer heerlijk naar beneden. We komen langs de Carolinahoeve en ondanks dat we nog maar pas op weg zijn, moet hier koffie worden gedronken. Want hier liggen vele herinneringen.

IMG_0381

df07b2ac-d06f-4b47-98d1-84c77a6a8152

Na deze leuke stop, weer verder over de Veluwe richting Brummen. Het is gelukkig weer droog en de poncho’s kunnen uit. Eerst nog door het bos met een lange afdaling, later weer tussen de weilanden en de boerderijen.
Bij Brummen steken we met een pontje de snelstromende IJssel. Leuke afwisseling.

97742748-5d44-41c3-b9bc-5cac6246d2c6IMG_0385
Na de pont gaan we een lang stuk oostwaarts over de Ijsseldijk. Overigens de winterdijk want de IJssel zelf zien we niet meer terug.
Daarna komen we in de bossen terecht en rijden we over mooie lanen met hoge oude bomen. Even voorbij Wichmond lunchen we lekker vlakbij een grote kerk. Daarna op naar Vorden. We passeren een mooie kleine stuw en ook weer het zoveelste kasteel van deze route door Midden Nederland.

IMG_0394

Dan via Vorden door naar het laatste stukje van de route. We rijden door allerlei kleine dorpjes zoals Geesteren (waar het feest is vandaag). We passeren nog een stuw waar de Berkel en de Slinge bij elkaar komen. Mooi hoor!

IMG_0402

We komen nog een opmerkelijk oversteekplaats tegen. Met een nog leuker bord. En de oversteekplaats is in gebruik😂. We moeten dus even wachten tot de dames overgestoken  zijn voor we verder kunnen.

f5f3f391-747c-4df8-87d6-512c14183ba0

En dan zijn we bij het laatste knooppunt van de dag en verlaten we de LF4 om naar onze laatste B&B te gaan voor deze trip. We rijden naar Noordijk naar Pleisterplaats Schöpert. We worden hartelijk ontvangen en onze kamer is prima.

4bd5b6ef-b89c-4a9a-9c81-c93cb42a6936

Voor het eten moeten we nog een klein eindje fietsen naar Neede. Maar daar eten we in de Olde Möle lekker. Om half negen zijn we weer terug en is tijd voor koffie/thee en dit verhaal.
Morgen het laatste stukje naar Enschede, uiteraard via de toeristische route want eigenlijk zijn we al heel dichtbij.

🚴‍♀️ 76km

🌦️ 17-23