Hvar stad (bikkels 2)

22 mei 2023 - Jelsa, Kroatië

Als we wakker worden is het strak blauw. Zo hoort vakantie te zijn. We ontbijten natuurlijk lekker buiten. Daarna maken we ons klaar voor de fietstocht naar de belangrijkste plaats op dit eiland Hvar. Hvar ligt helemaal aan de westkant van het eiland en om er te komen moet je de hoge bergen in het midden van het eiland over. Via Komoot vindt Erik een toer naar Hvar. Wel een behoorlijk aantal kilometers en hoogtemeters dus we moeten serieus aan batterymanagement doen.
Het eerste stuk is bekend we gaan tegenover Jelsa omhoog en rijden dan parallel aan de grote doorgaande weg richting Starigrad. Bij Starigrad gaan we via een lange klim naar de top van de berg waarachter Hvar  ligt. De klim is lang en stijgt op een aantal plaatsen met 10 procent.  Om de batterij te sparen rijden we met de meest lichte ondersteuning en dat gaat best behoorlijk. Als we bijna boven zijn genieten we even van het uitzicht en drinken een slok water.

IMG_9280
Daarna is het nog een klein stukje naar boven en dan volgt een lange mooie afdaling naar Hvar stad. Hvar stad is een oude stad, maar ook de place to be voor zon, zee en feesten. Er hangt dan ook een super gezellige sfeer.
In de haven van Hvar strijken we neer voor een welverdiend drankje en een heerlijke salade als lunch.

464caddc-121f-4c7a-a3f4-f9aff0aa7f2dIMG_9285IMG_9282

Na de lunch rijden we de boulevard verder af. Super leuk daar allemaal, ook zeker geschikt voor een citytrip voor bijv. onze JV-tjes.

af3e49a8-8838-4bc3-b7b3-e81c4d698f2fa9ec63ce-97da-46d2-a4e9-e171638c3577

Dan gaan we terug. Nu via een andere route. We starten op de doorgaande weg (die overigens niet zo druk is). Die brengt ons weer hoog  boven de kust. We moeten natuurlijk weer de berg over naar de andere kant en we hopen dat we door de tunnel, die de doorgaande weg door de berg leidt,  mogen als fietser. Dat mag dus niet en we moeten er via een klein weggetje langs. En dat weggetje is steil en de turbo knop van de fiets kan niet worden ingedrukt omdat we dan geen batterij meer hebben voor de rest van de tocht. En als dan ook weer mijn ketting er afloopt als ik in 1 wil schakelen wordt het erg zwaar. Erik krijgt gelukkig de ketting er wel weer op. Maar de 1 is vanaf nu verboden terrein. De steile stukken lopen we dan ook met de fiets aan de hand en dat is zwaar. Maar we komen boven. Helaas houdt dan het asfalt op en komen we op een gravelweg. Die gaat gelukkig wel grotendeels naar beneden. Maar echt vaart kan je dan niet maken.
Uiteindelijk komen we uit bij de plek waar we eerder vandaag even hadden uitgerust vlak voordat we de top bereikten.
En dan gaan we heerlijk lang dalen.

e856764d-78fd-4a28-9298-e464b2ebcda7
Af en toe moeten we nog een klein stukje omhoog maar dat mag geen naam hebben. Dat is maar goed ook want de batterij heeft echt niet veel power meer. In Jelsa halen we bij de plaatselijke Tommy nog wat boodschappen en vooral wat kouds te drinken en dan rijden we het laatste stukje langs de haven naar de camping. En alleen het laatste kleine stukje van een paar meter omhoog moet zonder batterij. Dus onze batterijmanagement is geslaagd te noemen vandaag.
Moe maar toch wel heel voldaan komen we aan op de camping. Het was stevige maar uiteindelijk hele mooie tocht!

37c233c8-4f9f-45bd-a0f0-5f07f2f218c8

Ik neem nog een lekkere duik in de zee (die echt niet koud is) en verder komen we lekker bij op onze luie stoel. Morgen gaan we hier nog een dagje relaxen!

🚲 69 km,⛰️ 1200 hm geklommen!

☀️ 25