Rondje Porlezza (met mini waterval)

9 mei 2024 - Porlezza, Italië

Vandaag gaan de wandelschoenen 🥾🥾 aan. Erik heeft via Komoot een rondje boven Porlezza uitgezocht met een waterval in de hoofdrol. Nou valt die hoofdrol van de waterval wel een beetje (boel) tegen. Na een lekker ontbijt met zon en uitzicht gaan we rond half 11 op pad. We vertrekken vanaf de camping en dus is eerste stuk vlak en saai. In Porlezza beginnen we met klimmen, langs een klein weggetje met mooie huizen. Na deze weg komen we bij een kerkje en slaan we de weg naar de waterval Begna in.

e7261016-5254-4104-b8c8-a4ccb7134e4a

Makkelijk pad die op het laatst wat steiler wordt. De waterval stelt helaas niet zo heel veel voor. Wel een leuke plek, zeker zomers als het warm is.

dd7168bd-09a5-4064-91d7-b6cd951effdf

We lopen een stukje terug naar de route van de wandeling op Komoot  en beginnen aan een behoorlijke klim. Af en toe heb je een prachtig uitzicht op het meer van Lugano.

IMG_2129

Als we bijna boven zijn moeten we een bruggetje over. Bij de rivier rusten we lekker uit. Het is hier mooi en idyllisch.

1e60cd1f-5de3-40ac-a2c5-8cacbe37fa57

Dan moeten we nog een klein stukje omhoog en die zijn zwaar. Daarna lopen een tijdje op dezelfde hoogte.

IMG_2127Dan blijft alleen de afdaling over en die is heel pittig. Het begin nog over een bergpad maar al gauw over een heel steil weggetje. Niet onze favoriete bezigheid zo en super vermoeiend. Maar natuurlijk komen we beneden en in het centrum van Porlezza gaan we lekker lunchen op een terras.IMG_2130IMG_2131 Dat hebben we verdiend na al die hoogtemeters omhoog en omlaag.  Het brood eten we vanavond wel. We lunchen werkelijk fantastisch met een pasta en tortellini maar dan niet van het alledaagse soort. Dan is het nog een klein stukje naar de camping. De benen zijn best wel moe. Dus de rest van middag rusten we lekker uit. Na enige twijfel neem ik toch maar geen duik in het koude meer. Misschien morgen.

We eten soep met brood en doen dat heerlijk buiten. Het was overigens super weer vandaag.

🥾🥾 11 km, 510 hoogtemeters

☀️22 graden