Naar Fister, Hjelmeland

25 juli 2019 - Fister, Noorwegen

Vandaag weer een reisdag. De reisdagen zijn eigenlijk te lang hebben we inmiddels ontdekt. Want vaak haal je niet eens een gemiddelde van 50 km per uur. Maar de route is altijd verrassend leuk. Vooral omdat de landschappen in dit deel van Noorwegen zo afwisselend zijn.

De wekker staat om 715 en rond half negen rijden we weg. Het inpakken begint zo aan het einde van de vakantie routine te worden. In Eidfjord moeten we zelfs wachten tot de winkel open gaat om ons brood voor het ontbijt te scoren. Maar gelukkig komt er net een cruiseschip binnenvaren. Kijken we gelijk even hoe zo’n groot schip wordt aangelegd.

4AC90487-7279-4D1C-AE5E-4DF04578ACBD

Daarna halen we brood een gaan we op weg. We ontbijten bij een bekende plek. Bij de brug die de twee tunnels aan beide kanten verbindt (zie reisverslag van afgelopen maandag).

Daarna rijden we bijna 70 km langs het fjord en dat is prachtig. Boven op de bergen zien we nog ijs en sneeuw liggen en die zorgen voor veel water en dus ook veel woeste beken en watervallen.

Aan bet eind van het fjord komen we langs Odda een redelijk grote plaats. Daar tanken we en dan duiken we de bergen weer in. We rijden vrijwel de hele dag op weg 13.

Als eerste komen we een prachtige waterval tegen. Eigenlijk zijn het er 2 waar het water links en rechts naar beneden valt. Een tweelingwaterval dus: de Låtefoss. Heel mooi!

0A9DA178-EECA-4A31-89CA-DD0F161E4041

Dan rijden we via een aantal mereneem prachtig dal binnen. We lunchen ook daar bij een waterval.

CF196FD4-8B5E-4617-AB1D-9C1530CD66CF

Nadat we dit dal uit zijn gereden, rijden we weer hoog langs een fjord. Met een ferry steken we het fjord over en zijn we in Hjelmeland. Na even zoeken komen we aan bij ons nieuwe huis voor 2 nachten en dat ligt werkelijk prachtig! Pal aam het fjord en een prachtig rood huis. Het is heerlijk weer en we zitten lang buiten. Één van de buren wijst ons op de aanwezigheid van een soort dolfijnen in het fjord. En met de verrekijker kan je ze inderdaad boven zien komen. De mooiste plek tot nu toe qua huis en qua uitzicht!

912D2EC8-4D49-4256-B5EC-E4E88C4A46B71DF519DA-B3BA-47EA-8508-A0356D89F942

Morgen heel vroeg (want ook hier wordt het warm) naar de Preikestolen!

250 km 🚘

☀️23-28