Kjenndalsbreen

21 juli 2019 - Hjelle, Noorwegen

We staan niet al te vroeg op en tijdens het ontbijt met warme broodjes en een eitje overleggen wat we willen gaan doen. Buiten is het zwaar bewolkt maar niet echt koud. De voorspelling is dat het gaat regenen. Er zijn drie opties, we gaan omhoog met skylift bij Loen, we gaan weer naar het Lovatnet maar rijden nu wel door naar gletsjer of we doen een dagje niets. Uiteindelijk geeft het argument dat we nu nog een gletsjer kunnen zien de doorslag. We gaan naar de Kjenndalsbreen achter in dal van het Lovatnet.

Met Anouk achter het stuur rijden we weer het lange stuk naar Loen (achteraf hadden we beter iets meer geld kunnen uitgeven om dichter bij Loen te zitten). Bij de supermarkt in Stryn stoppen we voor 'vers' brood (we vermoeden dat het brood van gisteren is) voor de lunch. Als we de weg naar het Lovatnet oprijden wisselen Anouk en Erik om. De weg langs het meer is smal en vereist iets meer ervaring bij het passeren van tegenliggers. Vlak voorbij het monument waar we gisteren hebben geluncht, rijden we de tolweg op naar het Kjenndalsbreen. De tolweg is erg goed (dit in tegenstelling tot de eerdere tolwegen in Oppdal). En na een kwartiertje komen we op een parkeerterrein wat is omringt is door watervallen. Ook de gletsjer kan je al heel goed zien. Via een klein pad kan je wandelend nog wat dichterbij bij de gletsjer komen, maar helaas niet helemaal. Duidelijk is dat gletsjer nog niet zo lang geleden veel dieper het dal ik kwam. Maar ook dit blijft nog een prachtig gezicht. Overal onder gletsjer zie je smeltwater in grotere en kleinere watervallen naar beneden vallen om samen te komen in een woeste beek. Het ijs van gletsjer is wit/blauw en is eigenlijk niet goed in foto's te vangen.

00B37EDD-9AAE-42FB-85D9-8067211CEEB19ECC7404-C9B7-46C2-A8C0-656AD2CCF53F

E2A33AC0-918C-489E-B21D-E1D708BC3073

We maken foto's en na een tijdje wandelen we terug naar de auto. De bedoeling was dat we aan één van de picknicktafels zouden gaan lunchen met uitzicht op de gletsjer. Helaas blokkeerde een grote bus het zicht op de gletsjer. De picknick doen we wel ergens op de terugweg. Erik maakt wel nog wat dronebeelden (dat was bij gletsjer verboden) van de grote waterval.

Als we in de auto stappen begint het zachtjes te regenen. We rijden de tolweg terug, stoppen nog even bij een restaurant aan het einde van het Lovatnet om te kijken of het daar droog genoeg zou zijn voor een picknick. Helaas niet. Dan toch maar terug en halverwege het meer stoppen we even om broodjes te smeren en een bak koffie te drinken. Helaas te slecht weer voor een picknick.

C3A3559C-3CA7-4627-8AFD-449713BE479DDA5739B6-F602-456D-8FDD-86CADD2E375B

We rijden terug naar Stryn. Gooien de tank van de auto weer vol en halen nog wat doosjes aardbeien bij de supermarkt voor het toetje (heel vers, heel lekker en heel goedkoop!) Esther rijdt terug naar Hjelle. De rest van de middag is het regenachtig en guur weer. Hopelijk morgen toch weer wat beter.

We eten soep en pannenkoeken, pakken alvast wat zaken in en Erik laat de drone nog even voor ons huisje langs vliegen. Morgen weer een grote reisdag van ruim 330 km naar Ovre Eidfjord.

120 km 🚘

18 ☁️🌨