Lovatnet

20 juli 2019 - Hjelle, Noorwegen

Vandaag gaan we kanoën op het Lovatnet. Een meer vlakbij Loen. Het is heerlijk weer en na het ontbijt op het terras met warme broodjes (zelf afgebakken) gaan we richting Loen. We zitten niet zo heel centraal (de huisjes in Loen waren erg aan de prijs) dus we moeten even rijden. In Stryn halen we een brood voor de lunch en rijden dan om het Njordfjord heen naar Loen. We rijden onder de skylift van Loen door (misschien gaan we daar morgen mee omhoog) en nemen de afslag naar het Gletsjermeer Lovatnet. Een prachtig groen/blauw meer met een vreselijke geschiedenis. Maar daarover zo meer.

3B92539E-4E99-4D79-918F-8ED492AEC4E7

We stoppen bij Loenvatnet Feriencenter en informeren naar de huur van kano’s. Die zijn er nog en al heel snel zitten we in 2 kayaks (Esther en Anouk) en een 2 persoonskano (Erik en Jolanda). Het meer is spiegelglad, het waait vrijwel niet en aan het eind zie je 1 van de uitlopers van de grootste gletsjer  van Noorwegen: de Jostedalbreen.

Lovatnet LoenA6564A58-B014-4135-AD29-949B9DF44479

We kanoën een uurtje richting de gletsjer. Het meer is te groot om over te varen maar wat is het leuk om omringd door hoge bergen waar overal water afkomt op een prachtig blauw/groen meer te varen. Het is bovendien heerlijk weer. Het zonnetje schijnt en het is 23 graden.

Vlak voor de monding van een riviertje leggen we aan voor een korte pauze. Erik en Anouk ruilen om. Inmiddels is het bewolkt aan het worden en steekt er vanaf de gletsjer een windje op. Met wind mee en wat meer golven gaan we terug naar ons beginpunt. Leuke tocht!

87740879-2BA2-4A24-B3D2-511C10AF26B8

Daarna rijden we met de auto op een smalle weg richting de gletsjer. Op zoek naar een plek om te lunchen. Die plek vinden we bij het monument van de slachtoffers van 2 natuurrampen in dit dal. Aan het begin van de vorige eeuw is tot 2x toe een zeer groot stuk rots afgebroken en in het meer gevallen. Die veroorzaakte een vloedgolf van meters hoog en verwoeste een aantal boerderijen in het dal. De bewoners van deze boerderijen hebben het niet overleefd. Vlak bij de herdenkingsplek  liggen nog de resten van een boot die op oever is gesmakt door de vloedgolf. Indrukwekkend verhaal!

E12F015B-F0EB-4785-A5FC-C27BB218ED01

Tijdens de lunch begint het zachtjes te regenen. En omdat het ook al best laat is, besluiten om de wandeling naar de gletsjer vandaag niet meer te maken.

We stappen in de auto en dan begint het serieus te regenen. Wederom een tussenstop in Stryn voor de boodschappen voor het avondeten. Door de regen toch maar geen BBQ helaas.

De voorspellingen voor morgen houden niet over. Als we wakker worden eerst maar uit her raam kijken en dan pas plannen maken.

100 km🚘

🌦21