LF4 Etappe 2 Utrecht - Arnhem

16 september 2023 - Arnhem, Nederland

Na een goede nacht in het Preston Carlton hotel zijn we weer op tijd wakker voor etappe 2.  Om 8 uur zitten we aan het uitgebreide ontbijt en om 10 voor negen fietsen we weg.

Het hotel staat in het noord westen van Utrecht en het duurt even voor weer op de route zijn. Zodra we in de binnenstad zijn, zien we de al vertrouwde bordjes van de LF4a.

IMG_0336
Al snel laten we het mooie Utrecht achter ons en rijden we oostelijk Utrecht uit richting Zeist.
We ruilen de stad in voor een afwisselend landschap van bossen en het weidse Nederlandse landschap. IMG_0341
In Zeist rijden we langs het prachtige slot Zeist. Overigens gaat deze route sowieso langs veel kastelen en landgoederen.

IMG_0345
Daarna door naar Driebergen waar we onder de A12 doorgaan. Daar gaat de route verder langs de kromme Rijn. Het landschap wordt mooier en mooier.

2fdbc5b6-091a-49a9-8e2e-605c686b85db
Na een kleine pauze gaan we verder langs de Kromme Rijn. Bij Doorn verlaten we de Kromme Rijn en rijden we over lanen met mooie oude beuken richting Leersum. Ook hier weer het ene landgoed na het andere.

Vlak voor Amerongen houden we een koffie/thee pauze bij een koetshuis Lorijnvan weer een landgoed.
Daarna wordt het terrein eindelijk een beetje heuvelachtig. We rijden over de Amerongse berg, dwars door de bossen naar Elst. Daarna naar Rhenen. Hier snijden we een klein stukje af (want de etappe is echt lang) waardoor we langs Ouwehands Dierenpark rijden en over de Grebbeberg. Prachtig hier.

We verlaten het bos en rijden de Grebbedijk op richting Wageningen. Het is ineens een heel ander landschap met uiterwaarden en de Rijn (nu de grote rivier). Op de dijk staat behoorlijk wat wind en de ondersteuning zetten we een tandje hoger. In Wageningen is het tijd voor een late lunch op het gezellige marktplein.

En dan is het nog maar ruim 25 km naar Arnhem. Maar wat een prachtig stuk. Eerst nog een stuk langs de Rijn op de dijk. Maar vanaf Renkum gaan we het bos in. En is het stijgen en dalen. Overigens hangen in alle dorpen rondom de stad speciale vlaggen en zij er tal van feestelijkheden ter ere van bevrijding in de tweede Wereldoorlog (Airborn).

IMG_0355IMG_0354

Via Doorwerth en Oosterbeek rijden we hoog langs de Rijn Arnhem binnen en onze speciale B&B van vanavond ligt vrijwel op de route van de LF4.
Jeroen is er al en ontvangt ons hartelijk in het huis van Rita (die een 1/4 triatlon heeft op Ameland). We doen gezellig een bakkie en als Jeroen naar de Airborn wedstrijd van Vitesse gaat, haal ik even verderop een heerlijke Thaise maaltijd. Samen met de fles wijn die Rita koud heeft gezet een heerlijke maaltijd. Dank je wel Rita !

IMG_0374

De avond rusten we lekker uit van deze mooie maar best lange etappe.

🚴‍♀️ 90 km

☀️ 25