Le chemin de Roy de la Guisane

10 september 2020 - Le Monêtier-les-Bains, Frankrijk

Vandaag weer een wandeldag. We kiezen voor wandeling 40 uit het boekje van TopoGuides "Les Hautes-Alpes… a Pied". De wandeling krijgt de kleur groen mee, wat betekent dat deze "tres facile" is. Het zou een ideale inloopwandeling geweest zijn....

We staan op tijd op, want de weersvoorspellingen zijn wat onzeker en het zou in de loop van de middag kunnen gaan regenen. We ontbijten dus in de ochtendkou (10 graden) en rijden om kwart over negen weg van de camping. Na even zoeken vinden we  begin van de wandeling  bij le Pont de L'alpe. Iets voorbij Le Monetier-les-Bains , één van de skidorpen van het skigebied Serre Chevalier.

De start van de wandeling is lastig. Want het weggetje wat we moet inslaan, wordt geblokkeerd door een veewagen met daarachter een heleboel koeien. De koeien gaan blijkbaar naar hun winterverblijf (of de slager). Maar gelukkig mogen we via de tuin van het nabijgelegen huis, zodat we toch op het wandelpad terechtkomen. Dit stenige pad (route cailouteuse) voert ons eerst op een lange rechte weg omhoog. Voor een wandeling die "tres facile" gaat het stevig omhoog. Na ongeveer een km wordt het pad een paadje en krijgen we 5 serpentines. Na een uur zit het klimmen erop (370 hoogtemeters). We lopen steeds hoger boven het dal en het uitzicht is mooi.

78B84586-29FB-4F00-AF7F-3F3FEC7E9FE8FA98FB2D-1CCD-45C6-8DFB-393223610262DDBCA7E3-93E6-4175-873A-1F3F5D41EE65

Daarna lopen we licht dalend , hoog boven het hoofddal  het (zij) dal van de Haute Durance in. We lopen dan door het bos naar een open vlakte waar het superrustig is (de koeien zijn net naar beneden). We horen en zien verschillende bergmarmotten en lopen onderlangs een grote ruige top.  We draaien weer terug naar het hoofddal en dalen nu steviger langs de Haute Durance naar beneden. We zien kleine watervallen en stroomversnellingen. Als we bijna beneden zijn, gaan we nog even lekker bij het snelstromend water zitten om wat te eten.

4D7A0EB6-59E9-4CD8-AA70-DADA9DC07BC491B18A63-349D-4496-92AC-A9212A694A2239A5AAA7-36A3-4D8A-8F27-91F73F3BA4D5

Het was na het eerst stuk  inderdaad niet echt een moeilijke wandeling. Maar zeker een leuk rondje. Daarna  via de supermarkt in Briancon terug naar de camping, waar we lekker nog in de zon hebben kunnen zitten (want het weer bleef gewoon goed). Dit was de laatste wandeling in dit dal, morgen doen we het een dagje rustig aan en zaterdag gaan we door naar onze laatste bestemming van deze vakantie

2 uur netto 🥾

350 hoogtemeters