Mont Veyrier et Mont Baron

14 september 2020

Vandaag de laatste grote wandeling van deze vakantie. En we hadden een mooie uitgezocht: Wandeling 24 uit Rother Wanderfuhrer Savoyen. De voorspelling was dat het warm zou worden, dus werd de wekker gezet om half 8. Om kwart voor negen zaten we in de auto. Helaas hadden we geen rekening gehouden met de ochtendspits richting Annecy, maar om half tien liepen we toch ons eerste meters naar boven.

C7D254D5-6E65-489C-A822-AD63E2A30FBB

De wandeling begint met een forse klim naar Col de Pre Vernet. In 5 kwartier lopen we de eerste 467 hoogtemeters ophoog naar 917. Dat verdient een pauze, dus rusten we uit bij een picknicktafel en eten samen de eerste muffin (die Erik bij de bakker had gekocht) op. Daarna volgt de tweede etappe omhoog naar Mont Veyrier. Onderweg komen we een paar fraaie uitzichtpunten tegen. Onderweg lopen we overigens bijna de hele dag in de schaduw. In het begin in de schaduw van de berg, later in de schaduw van het bos. Wel lekker want het is warm vandaag.

84FF537F-436B-4E6D-A701-3E45FDC67E6E

A599467C-CB6B-4B90-98A8-88381DE22A0E424210FB-09D0-4D92-BCEB-7DDCC323A2E4

Ook dit deel doen we in 5 kwartier. Het grootste deel lopen we op de graat van de berg. De top van de Mont Veyrier (1291m) is klein en smal en er zitten toch wel veel mensen. Dus lopen we gelijk door naar Mont Baron (1299m). Er komen haast geen hoogtemeters meer bij, maar we blijven op de graat lopen en dat blijft lastig. Vlak voor de top van Mont Baron zoeken we een plekje in de schaduw en lunchen. So far so good! De uitzichten blijven mooi.

Dan begint de lange, lange afdaling. Het begin is leuk en spectaculair. Met steile stukken met kabels en zelfs af en toe een stijgijzer. Daarna duiken we het bos in en begint de lange weg terug. En daar komt werkelijk geen eind aan. Soms moeten we zelfs weer een klein stukje stijgen. En dalen is eigenlijk veel vermoeiender dan stijgen. Maar uiteindelijk naar meer dan 5 uur netto wandeltijd en meer dan 13 km komen we weer terug bij het beginpunt. Dit was verreweg de meeste vermoeiende (en het laatste stuk ook een  saaie wandeling) die we hebben gelopen deze vakantie.

6142BDAD-154A-4666-9B26-91EC2D94E176B00A7E80-D725-4610-9A04-58A9678EDE78

We strijken nog even neer op een terrasje want we hebben dorst van dat lange lopen (en het water was zo goed als op). Dan rijden we via Annecy terug naar onze kant van het meer. Maken nog een stop bij de Carrefour voor de boodschappen en duiken dan lekker het meer in om af te koelen. Het is inmiddels heerlijk rustig in ons complexje want de meeste mensen komen hier alleen maar voor het weekend. Daarna eten we weer lekker buiten op ons balkon en verder rusten we uit. Sterker nog, ik vraag me af of ik morgenochtend nog mij bed uit kan komen.

De wandelspullen kunnen worden ingepakt, de komende dagen gaan we de omgeving op de fiets verkennen. Morgen beginnend met een rondje op de e-bike rondom het meer. Dat wordt vast minder inspannend dan vandaag.

5 uur netto gewandeld.

849 netto  hoogtemeters (maar dat waren er zeker meer, er moest tussendoor regelmatig worden gestegen en gedaald)

31 graden in het dal.