Lago di Como

8 mei 2024 - Porlezza, Italië

Als we vanochtend wakker worden schijnt de zon. En alles ziet er mooier uit als de zon schijnt! Het meer ligt er prachtig bij!

We ontbijten heerlijk buiten in het ochtendzonnetje.

Daarna zoeken we alle spulletjes bij elkaar voor een rondje op de fiets. Erik heeft op Komoot een mooie fietstocht uitgezocht van 50 km.
De toer begint vanaf de camping en we slaan rechts af en volgen het meer van Lugano tot het dorpje Osteno. Daar begint de stevige klim om aan de kant van het Comomeer te komen. En ondanks dat we elektrisch rijden, moet je zelf ook zeker wat doen. De omgeving is prachtig heel groen met veel bomen en overal kleine dorpjes tegen de bergen aangeplakt.

We klimmen vanaf de start zo’n 11 km omhoog en daarna dalen we lang naar het Lago di Como. Als het meer in zicht komt, levert dat mooie uitzichten op.

6d5c34ff-149c-4683-9dc0-1c0af7a18d534254f4c2-1faf-427a-8f56-b2925ba13a4f

Dan rijden we een lang stuk direct langs het Lago di Como. Door prachtige dorpjes die ook allemaal een haven hebben voor de veerboot ⛴️. Helaas geen apart fietspad. Dus fietsen we tussen de auto’s, wat op zich best ok gaat. Tijd voor een pauze. We proberen ergens een plek te vinden voor koffie maar het is inmiddels al lunchtijd en alleen koffie lukt niet. Dan niet, we gaan lekker picknicken langs de waterkant bij de haven van Lenna.

Na de lunch rijden we verder langs het langgerekte Comomeer. Het laatste plaatsje wat we aandoen heet Menaggio. Gezellig plek met veel terrasjes.

IMG_20952f94d873-d5cf-4906-84b5-2c659613deb2

Maar het trekt een beetje dicht, dus fietsen we door. We fietsen terug naar Porlezza via een oude spoorweg die nu een prachtig fietspad is.

Eerst weer zo’n 3 km omhoog en daarna eigenlijk alleen maar dalen naar Porlezza. Onderweg komen het Lago di Piano nog tegen. Een lieflijk klein meertje.

IMG_2098b52c0260-b92f-4b06-9643-5f4834fd7744

Iets na 3 uur rijden we camping Darna weer op. Wat was dit een prachtige fietstocht.

Gelukkig schijnt de zon nog steeds en komen lekker bij in onze luie campingstoel.
Het trekt wel steeds meer dicht en belanden we in de staart van een onweersbui. Dit levert overigens alleen fors buitje op. Na de bui klaart het weer op en gaat de wind liggen en dan kunnen we zomaar buiten eten. De kip tandori smaakt altijd lekker op de camping.

Het was een heerlijk dag!