Briancon

7 september 2020 - Briançon, Frankrijk

Vandaag starten we rustig op. We blijven in onze warme bed liggen totdat de zon over de berg heen schijnt. Want zonder zon is het echt heel koud (7 graden of zo). Zodra de zon er is, ontbijten we lekker buiten. In het zonnetje is het nu heerlijk en we doen rustig aan. We draaien een wasje en zitten lekker te lezen in de zon. Na de lunch gaan we op pad. Er moeten boodschappen worden gedaan en er is een hakbijl nodig om de grote stukken hout voor het kacheltje wat kleiner te krijgen, zodat we ook echt een vuur krijgen wat blijft branden.

40C33012-8A30-410B-AFA9-9166FE7D64CE

Voordat we boodschappen gaan doen maken we eerst een rondje met de auto. We rijden omhoog op de col de Montegenevre en bekijken of het gecombineerde skigebied Montegenevre (FR)/ Claviere (IT) wat voor ons zou zijn. Er zijn veel liftjes en het lijkt merendeels ski in/ ski out te zijn. Dus wie weet. Echt groot zijn beide dorpen niet.

52D6B7BE-5A8F-4187-87A0-8B6EA0208155

Daarna  rijden we naar Briancon. Eerst op zoek naar de plaatselijke bouwmarkt. Dankzij google snel en makkelijk gevonden, evenals de hakbijl. Daarna toch nog maar een keer de toerist uithangen in Briancon (10 jaar geleden waren we hier ook al eens). Briancon heeft altijd al  een belangrijke militaire functie gehad (want ligt pal aan de grens met Italië) en is omringd door vestingwerken en forten. Sommige hoog op een berg, andere midden in de stad. Wij gaan naar de vestingwerken van Vauban in de bovenstad van Briancon. We wandelen er door heen, maken foto's van het prachtig uitzicht en halen herinneringen op van tien geleden (iets met tartaar wat rauw bleek te zijn). Blijft indrukwekkend wat hier allemaal is neergezet. Het is een klein stadje op zich, met een winkelstraatje wat schuin naar beneden loopt met in het midden een goot waar continu water naar beneden stroomt. Prachtige huizen in mooie kleuren. En daaromheen een aantal forten die onderling met een brug worden verbonden.

1F095AF8-3FF9-48C1-9C5B-5D9D3C481983251A0AD5-B54F-48D2-BB8C-ECDFEBFEDF29BD260A68-82E1-4A00-A5B9-03D3F5F5A777786AB865-0ABE-400B-A9EF-52F4353F7673A9AB7D02-904E-410D-B06B-9DCB8D7F2F9F4CD8E376-88D8-494F-8F8B-7E4ED781EECB

Daarna drinken we nog wat op een terrasje met uitzicht op de vestingwerken. Dan nog even naar de supermarkt voor de boodschappen. Rond zes uur zijn we terug op de camping. Erik hakt de houtblokken klein. We koken en eten lekker en steken daarna ons kacheltje aan. Dat lukt nu prima en het is zowaar lekker warm  in de tent vanavond.

1AE06653-81AE-4030-AD76-FE7EFCAEEE10

46 km🚗