Bessheim. - Bessvatnet

10 juli 2019 - Vågå kommune, Noorwegen

Vandaag alweer de laatste dag in het Jotunheimen nationaal park. We sluiten af met een stevige wandeling van Bessheim naar het hooggelegen meer Bessvatnet om vervolgens via Gjendesheim terug te keren naar Bessheim (wandeling 14 Rother Wanderfuhrer Jotunheimen - Rondane. Als we opstaan is het werkelijk prachtig weer. De lucht is blauw en er staat weinig wind. We ontbijten buiten in het zonnetje. Dit wordt een heerlijke wandeldag. Iets over negen zitten we in de auto om naar Bessheim te rijden. We stoppen om een paar foto’s te maken van de bergen die worden weerspiegeld in het water van het meer.

5D620193-FC09-4939-AB7D-06B4C24F33A2

10 voor 10 starten we met lopen. Het pad stijgt gelijk behoorlijk. De hoogtemeters worden gelijk in het begin gemaakt. Na een half uurtje wordt het minder steil en lopen we langs het riviertje de Bessa verder. De Bessa loopt hier, zoals het boekje zegt ‘schluchtig’ ’ naar beneden. We blijven foto’s maken, zo mooi!

28265ED4-16BE-409C-A469-6BA2C6D446099AE91468-7633-46AB-AE2D-B3998CC760B1

Na anderhalf uur stijgen komen we aan bij het  Bessvatnet. Een meer op 1373 meter hoogte. Ook hier is het weer prachtig. Er staat een eenvoudig bankje en daar genieten we uitgebreid van het uitzicht op oa de Besshoe van 1578 meter hoog.

DJI_20190710_115932

De terugweg gaat via Gjendesheim. En dat is een lange maar mooie afdaling. Vlak voor Gjendesheim komen de wandelaars van de Besseggengraad (50.000 wandelaars per jaar) erbij en is het druk. Als we hier eens terugkomen dan staat die op onze to do lijst (mits meer geoefend van te voren 😬). Overigens tijdens het laatste stuk van de afdaling naar Gjendesheim hebben we weer een prachtig uitzicht over het Gjendemeer.

6F004E2F-6842-4126-A90C-1804F17389AA

Achteraf gezien lopen we te ver naar beneden bij Gjendesheim en moeten we richting Bessheim weer een poosje omhoog. Dat valt niet mee, zo aan het eind van de wandeling. Daarna is het een lang pad naar beneden en zijn we weer terug waar we begonnen waren.

Een mooie afsluiting van 3 wandeldagen in Jotunheimen. Prachtig gebied op de vele muggen na.

Op de camping wacht de campingstoel in de zon. We eten de restjes die we in de diepvries hadden gestopt in Olso. En sluiten af met een ijsje. De avond blijft warm en we zitten lang buiten.

Morgen gaat de reis verder naar Oppdal, waar we ook vier nachten zullen blijven.

12,5 km 🚶🏻‍♀️490 hoogtemeters

36 km🚘