Vøringvossen

23 juli 2019 - Eidfjord, Noorwegen

De dag begint grijs. Als het goed is, wordt het vanaf morgen echt mooi weer. Ook hier worden dertigers voorspeld. Maar eerst zien dan geloven. We laten Esther en Anouk liggen want roadtrippen in Noorwegenis vermoeiend 😱.

Wij gaan voor boodschappen naar Eidfjord en dan kunnen we gelijk even de Statendam bekijken die vanochtend is aangemeerd.

39CE6BAB-4D8E-4E88-AF97-476B1FE41D00

Nadat we boodschappen hebben gedaan begint het zachtjes te regenen. Nu al wandelen naar de Vøringfossen is niet echt fijn. We gaan wel even op verkenningstocht, achter de bussen met de passagiers van de Statendam aan die naar de waterval worden getransporteerd.

Na Øvre Eidfjord wordt de weg in een aantal tunnels naar boven geleid. Het zijn geen rechte tunnels maar een soort lussen in de berg waardoor je in de berg aan hoogte wint. We stoppen even voor de derde tunnel om het beginpunt van de wandeling te checken.

Daarna rijden we helemaal maar boven om van bovenaf de waterval te bekijken. Dat kan daar met allemaal gebouwde uitkijkplateaus en het is er ondanks het slechte weer druk.

ED6DEEF3-D2F1-4313-9C95-4F438B066740

Dan terug naar de camping voor een paar uurtjes niets.

Rond een uur of 3 gaan alsnog met zijn drieën op pad (Esther heeft een rühetag 😜). Regenjassen voor de zekerheid in de rugzak. Gelukkig is er nog een parkeerplek en al snel lopen we de oude weg zo’n 300 meter naar beneden. Daar begint de wandeling langs de rivier. Het is een prachtige korte klauterwandeling over een pad met grote stenen. Eerst stevig omlaag en daarna langzaam stijgend over de stenen omhoog.

Na drie kwartier komt de waterval in beeld. Dan houdt het officiële pad op. Maar via een hangbrug en nog wat klim en klauterwerk kunnen we nog wat dichter bij het water komen en dat doen we dan ook.

05E14798-3216-4865-B426-B50C90284EE2

83960B4F-CC05-4308-8B01-653FB5D5DCD4

De waterval is prachtig. Het water dondert met veel geraas van 182 meter hoger waarvan 145 meter in vrije val.

We maken de nodige foto’sen worden nat van het spatwater. Daarna klauteren we voorzichtig weer terug naar de hangbrug. Daarvandaan lopen we in drie kwartier weer terug naar de auto.

Op naar het mooie weer van morgen, de eerste opklaringen komen er nu om 2145 aan! Morgen gaan we raften.

☁️ 19