Fietserspad Etappe 1: Pieterburen - Gasteren

11 september 2021 - Rolde, Nederland

Om 8 uur staat er in de zaal van de plaatselijke biljartvereniging een heerlijk ontbijt klaar. De biljarttafel dient als ontbijt buffet.

Daarna gaat alles weer op de fiets en fietsen we  eerst noordwaarts naar de Waddenzee. Het is zwaar bewolkt en behalve een mooi beeld zien we helaas niet zoveel.

1CC2611A-A706-4690-A63F-70AFB0F6AE4F
Daarna terug naar Pieterburen voor de officiële staat van ons Pieterpad op de fiets.

71487133-3680-43B7-AD9D-7B4E43826957

3F4BF2F4-E459-448F-8978-DCD8A216B82E
Door het weidse Groninger land fietsen we weer terug richting Stad. Het weer is niet super en vlak voor Winsum motregent het behoorlijk. Tijd dus voor koffie en warme chocolademelk in het mooiste dorp van Nederland. Winsum dus.

A1424A60-B734-4B2F-B94D-547DA3799D44

94D8DAE4-043A-4A73-BB37-AC6B53811140
Na de koffie is het gelukkig weer droog en langs het Reitdiep gaan we verder richting Stad. Het Reitdiep is overigens ontstaan toen ze in de 17e eeuw de bochten uit het riviertje de Hunze haalden omdat het in de bochten  te ondiep werd.
Bij de brug naar Garnwerd maken we mooie foto’s.

38F3927B-23E4-48BE-B85D-8E393E5F72B9
We volgen het Reitdiep helemaal de stad in. Daar is het gezellig druk met de zaterdagmarkt midden in de stad. Na een noodzakelijke shop actie bij de Perry Sport besluiten we buiten de stad te gaan lunchen, want het is wel heel druk om onze fietsen met alle spullen in het zicht te kunnen parkeren.

We rijden de stad uit via het Hoornse meer en het Paterwoldse meer. Voor de lunch komen we uit bij Café Vrieschenveen. Een ouderwets café met een uitsmijter en boterhammen met kroketten op de kaart. We mogen de e-bikes van Herman en Liesbeth opladen, want anders halen ze het niet.

Dan weer op pad, door Haren richting Noord Laren en Zuid Laren. Het weidse land is inmiddels ingeruild door fietspaden door het bos, afgewisseld door mooie open vlakten.

Het begint weer een beetje te miezeren, maar gelukkig hebben we daar onder de bomen niet zoveel last van. Bij restaurant de Drentse Aa (jawel aan de Drentse Aa😜) hebben we de laatste tussenstop. Daar drinken we wat terwijl Liesbeth wederom de accu bijvult.

E5D7FBF7-7176-40A7-803C-EA7FA4D2393C
Hier kruist het wandel Pieterpad weer het Fietserspad en dat is voor Liesbeth een feest van herkenning (want die loopt het pad in etappes samen met haar zus).

Dan is het einde in zicht en fietsen we via Oudemolen naar Gasteren. Herman doet het laatste stukje op eigen kracht op de fiets van Liesbeth. Want de batterij was toch leeg. Gelukkig gaat het laatste stuk met wind mee en is de zon er ook nog even kort bij.

Bij de B&B worden we hartelijk ontvangen. De kamers zijn werkelijk prachtig!

E7989AE7-AAC2-46A1-AF24-3A4EC6908865
We zijn nog niet binnen en een enorme hoosbui barst los. Weer geluk! (net als gisteravond)
Het plan om pannenkoeken te gaan eten mislukt. Ze hebben geen plek. En meer is er niet in Gasteren. Maar ook in Gasteren kun je pizza’s laten bezorgen en die eten we lekker buiten op. Want het is alweer droog.
We sluiten straks de dag natuurlijk af met een spelletje. En dan morgen op naar etappe 2 van Gasteren naar Nieuw Amsterdam (bij Emmen)

🚴‍♀️ 76,5 km

🌦 19-21

72469D4A-8C80-4157-9BD1-24879A886D50

1. Germ en Jeichien:
    11 september 2021
    Mooie fietstocht In plaats van een pannenkoek is een pizza ook heel lekker Rita is op Ameland 33ste geworden van de ongeveer honderd of zo Groetjes en succes voor morgen