Trollstigen

18 juli 2019 - Åndalsnes, Noorwegen

Als we opstaan schijnt de zon volop en is het al 18 graden. We ontbijten buiten op onze veranda van de hut. Veel te beleven hier en dus moeilijk kiezen. Omdat vrijdag als we via de Trollstigen richting Loen reizen, de weersvoorspellingen minder goed zijn, besluiten we ook vandaag de Trollstigen op te rijden en dan boven de gaan wandelen. Want dit moet je in de zon gezien hebben!

BF8BDA54-C9AB-4821-ACD7-8C334D00C5B2

Rond 11 uur rijden we de beroemde weg op. Het eerste stukje gaat nog langzaam omhoog. Maar daarna is het werkelijk spectaculair. De weg kruipt bijna loodrecht in haarspeldbochten de berg op. Aan weerszijden geflankeerd door prachtige watervallen.

40B6DA27-1A51-49D8-8182-6E56B1C7F807

Het is er wel druk en het verkeer wordt goed in de gaten gehouden en geregeld door verkeersregelaars. Overigens staan die er ook met slecht weer alles in goede banen te leiden 😬. De weg is smal en alleen personenauto’s kunnen elkaar passeren. Bussen en de vele campers hebben meer ruimte nodig en dat wordt door de verkeersregelaars goed met elkaar afgestemd en dus ook goed geregeld.

We rijden tot aan het Trollstigen uitzichtpunt. We kijken eerst hier wat rond en besluiten daarna om naar het Bispevatnet te lopen. De wandeling start bij de parkeerplaats van het uitzichtpunt en het zou maar 900 meter zijn naar het meer. Dat viel een beetje tegen. Het was iets meer in lengte (1,4 km) maar vooral heel veel hoogte meters (300 hoogtemeters). En dat betekent dat de beklimming heel erg pittig was. Maar met de nodige rustpauzes komen we toch allemaal boven bij het meer.

En daar is het prachtig.

4B49E45E-F6CC-4982-8C06-F015058F9BDF

Het meer is nog half bevroren en op de omliggende bergen ligt nog veel sneeuw. We maken prachtige foto’s en filmpjes, schrijven onze naam in het boek en natuurlijk lunchen we op deze prachtige plek.

4319CC13-06D4-46E2-B7DC-A9F489F456C1

Dan weer naar beneden en dat kan gelukkig via een minder steile weg die iets langer is. De afdaling is makkelijker en mooier dan de klim. Overal komt er op allerlei manieren water naar beneden.

38DC0505-37DB-41CA-A879-1FD8C706A469

We komen weer op de weg uit en moeten een klein stukje naar beneden om bij de auto te komen. We gaan nog even langs de souvenirshop voor de koelkast magneet en de sleutelhangers.

Daarna dalen de haarspeldbochten weer af terug naar Andelsness. Doen boodschappen bij de Kiwi en gooien de benzinetank weer vol. We eten lekker buiten (tomatensoep en hamburgers) en zijn net op tijd klaar als het kort gaat regenen.

Morgen trekken we via Trollstigen en Geiranger alweer verder zuidelijk naar de omgeving van Loen. Andelsness moet nog maar een keer op het to do lijstje voor de toekomst!

40km 🚘

4km 🚶🏻‍♀️300 hoogtemeters

☀️ 22

1. Germ en Jeichien:
    18 juli 2019
    Wat een mooie dag
  2. Marike Hagedoorn:
    19 juli 2019
    Het is leuk om jullie enthousiaste verhaal te lezen en we krijgen inspiratie voor ook weer eens een vakantie richting Scandinavië te maken!
  3. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    19 juli 2019
    Het is werkelijk zo mooi hier! Zoveel verschillende landschappen zo dicht bij elkaar. Wij komen hier na dit jaar vast nog een keer terug.