Reisdag naar Ovre Eidfjord

22 juli 2019 - Eidfjord, Noorwegen

Vandaag weer een reisdag. Een lange dit keer, 330 km naar het zuiden. We staan op tijd op en om stipt 9:00 is de auto ingepakt en het huis schoongemaakt.

Eerst weer de lange weg langs het meer naar Stryn. Daar bij de bakker heerlijk vers brood gekocht en natuurlijk ook de koffiebroodjes voor onderweg.

Dan gaan we op weg naar het zuiden. De zon schijnt. Dus eerst op zoek naar een picnickplek voor het ontbijt. Die vinden we na enige tijd boven bij Utvik. Maar dan heb je ook een plek met uitzicht.

BF522AB8-9FD9-450E-9483-EC8AE51739F2BB793065-FC56-48ED-9E80-E76878362427

Als we lekker zitten te ontbijten stopt er een bus met Aziaten. Op zich was het uitzichtpunt zeker de moeite waard maar daar hadden de meesten geen oog voor. Ze doken gelijk de struiken in op zoek naar bosbessen. Heel bijzonder! Vlak daarna stopte er een tweede bus en die deden exact hetzelfde.

Wij rijden verder door een prachtig landschap om de grote Jostedalgletsjer heen. Het Jostedal moet maar op het lijstje voor de toekomst! Soms rijden we letterlijk langs een gletsjer. Toch maar even een fotootje van gemaakt.

6618F9A7-D9F9-4BAB-BC05-D1E9C90E07FB

Verder zien we veel meren, watervallen en  uiteindelijk weer een fjord. Het Sognefjord dit keer. 1 van de grootste fjorden van Noorwegen. Bij Hella steken we het fjord over naar Vangnes en rijden dan weg 13 op. En dat is weer zo’n speciale weg als Trollstigen en de Valdresfly. Een prachtige weg over een ruige hoogvlakte die eindigt bij het wintersport plaatsje Voss.

Bij Voss aan de late lunch en dan is nog maar 3 kwartier te gaan. De weg loopt weer naar beneden, we naderen het Eidfjord. 7 km voor het fjord duiken we een tunnel in. In de tunnel  slaan we bij een rotonde rechtsaf om vervolgens op een prachtige brug uit de tunnel te komen. Aan de overkant duiken we gelijk weer een tunnel in en slaan dan in de tunnel bij de rotonde rechtsaf. Dit blijkt een soort keerlus te zijn (wordt veel gebruikt bij treinen om hoogte te winnen) en haaks op de brug komen we weer boven de grond. Natuurlijk is er een parkeerplek voor een foto. Mooi gemaakt!

4AB91BC6-013D-48E7-835E-589053F494DB

Dan zijn we al snel Eidfjord. Even boodschappen doen en dan de laatste km bijna helemaal in een tunnel naar ons huisje op de Saebo camping. Het huisje is leuk met een fantastisch uitzicht. Alleen maken we ons wat zorgen over de bedden (1x smal 2p bed en een bedbank). Morgen weten we meer 😬

553E87A9-0944-4A56-AF87-CC7CFE3953A6

Morgen naar de Voringfossen!

340 🚘

🌦 18

1. Germ en Jeichien:
    22 juli 2019
    Wij zaten in Callantsoog ook bij vos te lunchen alleen was dat een strandpaviljoen hier alles oké vanmiddag naar olderberkoop gefietst morgen wordt het warm en woensdag super heet 35 graden groetjes
  2. Erik en Jolanda van Zonneveld:
    22 juli 2019
    Ook een leuke Vos natuurlijk! Goed bezig met dat fietsen👍. Als we de weerberichten mogen geloven wordt het hier vanaf woensdag ook warm.