Rauora: de Rivièra van Oppdal

13 juli 2019 - Driva, Noorwegen

Vandaag een rustdag, dus geen wandeling in de planning.  Voor het raam hebben we maar een handboek gehangen, want echt donker wordt het niet.

BC21959C-DD13-4FD1-9C50-26992D225E69

De foto is genomen richting het noorden om 2 uur s’nachts.

We slapen lekker lang uit. Buiten is het koud en de wolken hangen laag. Ontbijten doen we uitgebreid met gekookte eitjes en warme broodjes uit de oven van de gemeenschappelijke campingkeuken. Zo’n campingkeuken is een standaardservice op Noorse campings. Heel handig!

Tegen een uur of 12 trekken de wolken op en besluiten we om op zoek te gaan naar de Noorse Rivièra (tip van de campingbaas). De rugzak wordt gevuld met picknickspullen en een boek. We rijden via een bakker in Oppdal voor vers brood en de noodzakelijk koffiebroodjes.

Daarna gaan we westelijk van Oppdal op zoek naar de tolweg die naar Rauora gaat. Voor 60 kronen gaat de slagboom voor je open. Rauora is een groot zandstrand aan het Gjevilvatn. Een groot langgerekt meer van 17 km lang en bijna 2 km breed wat vroeger gebruikt is voor het opwekken van waterkracht.

6C2A26BC-4A17-4919-91BC-3DC85777C218FD4134BC-8F41-40A0-A27D-CD49EA0E4776

Een deel van de noordoever bestaat uit een echt zandstrand waar het heerlijk toeven is. En dat hebben we dan ook gedaan. Heerlijk met onze stoeltjes gezeten aan het strand met om ons heen veel Noorse gezinnen die hier hun vrije zaterdag doorbrachten. Er werd in en aan het water wel gespeeld, maar niet echt gezwommen. Daar was het water veel te koud voor (10 gr of zo). Maar pootjebaden ging prima.

CC8E314B-0DD4-4638-8F3A-98BBD6F5EF77DA99683D-60F5-4B87-8AD1-29060D28673B

Rond 16:00 draait de wind en wordt het gelijk kouder. We rijden via de supermarkt in Oppdal terug naar de Smegardencamping. Goede rustdag 😜!

🌤19