Orkelsjoen - Orkelhoe

12 juli 2019 - Driva, Noorwegen

Vandaag staat een wandeling om de Orkelsjoen en de beklimming van de Orkelhoe op het programma (wandeling 36 Rother Wanderfuhrer Norwegen Mitte)

Na een ontbijtje buiten aan de picknicktafel rijden we rond half 10 richting Oppdal. Daar begint namelijk de onverharde tolweg naar de Orkelsjoen. Beetje lastig te vinden blijkt al gauw en we slaan de verkeerde onverharde weg in. Als we na 10 minuten nog geen slagboom hebben gezien, keren we maar om.

Gelukkig vinden dan wel het begin van de tolweg. Voor 90 kronen mogen we erop. We weten dan nog niet dat we 19 km de berg op moeten op een grindweg. Het lijkt wel of we in het programma de gevaarlijkste wegen van de wereld zijn beland. Nu was de weg niet echt gevaarlijk, maar spectaculair was het zeker wel.

5B1DE89F-396B-4380-B864-6B36E7B22650

Na een half uurtje tuffen (en het ontwijken van schapen) komen we toch bij het beginpunt van de wandeling aan. Het eerste stuk gaat voorspoedig om het meer heen. Ook het pad de berg op vinden we makkelijk en is in het begin gemarkeerd met rode T’s en steenmannetjes. En dan moeten we ergens iets gemist hebben. De rode markeringen verdwijnen en het pad wordt steeds smaller. Om de top toch nog te halen, maken we dan maar ons eigen pad over het rendiermos. Dat is zwaar en na een tijdje trekken we maar de conclusie dat we dit keer de top niet gaan halen. We lunchen ergens op 100 meter onder de top. Daarna dalen we ook ‘in het wild’ terug naar beneden. Het pad naar boven zijn we nooit meer tegengekomen.

4966227D-47B3-4107-9102-751799195E33

Het is overigens een bijzonder landschap met afgeplatte toppen die omdat wij al behoorlijk hoog (het meer ligt op zo’n 1000 meter) beginnen niet echt erboven uitsteken. Het meertje zelf is behoorlijk groot en er staan behoorlijk wat vakantiehuisjes. Blijkbaar komen Noren hier op deze manier tot rust.

BB6C4776-FC7A-460B-B821-5111A20B1EA9

Als we ons pad teruggevonden lopen we linksom het meer weer terug naar de auto en rijden we de 19 km weer terug over de grindweg. Ook nu moeten we weer een aantal schapenfamilies ontwijken (zie video 😂)

132FEC53-89ED-4F7D-87D3-57E34E3E6067

Het was een vermoeiende wandeling vandaag. Morgen maar eens rustig aan met wat lekkere stoelen, een boek en een gevulde rugzak als picknickmand met de auto naar een prachtige plek.

13 km 🚶🏻‍♀️325 Hoogtemeters

66 km 🚘