Via Geiranger naar Hjelle (Loen)

19 juli 2019 - Hjelle, Noorwegen

Wij zijn te kort in Andelsnes geweest! Wat een prachtige omgeving. Maar toch moeten we weer door naar onze volgende locatie. Het aantal km is beperkt maar 135 km, dus doen we rustig aan. Zeker omdat er ook nog regen was voorspeld. Rond 10:30 uur is alles ingepakt. We rijden nog even naar het stadje Andelsnes, want in het centrum waren we nog niet geweest. Daar lag in de haven een groot cruiseschip. Altijd leuk om dat even van dichtbij te bekijken.

2F693257-4822-4077-BF15-3FFBEC9641C5

Daarna nog wat boodschappen gedaan voor de lunch en op dat moment bedenken we dat we alle spullen in de koelkast van het huisje op de camping hebben laten liggen. Gelukkig waren we nog niet echt op weg (oef). Jolanda en Anouk stappen in de auto om de spullen te halen, terwijl Esther en Erik de boodschappen doen.

Een goed half uurtje later zijn dan toch op weg naar Hjelle via de Trollstigen. Het is zwaar bewolkt en het regent een beetje. Het is druk op de pas. Er zijn heel veel bussen (waarschijnlijk passagiers van het cruiseschip) en dat levert toch wat lastige passeersituaties op. Maar het gaat allemaal goed en nadat we  het Trollstigen uitkijkpunt zijn gepasseerd zijn, wordt het gelijk rustiger. We beginnen aan één lange afdaling naar Valldal. De afdeling is prachtig, super groen (want het regent hier toch genoeg), heel veel watervallen en beken die vanaf de bergen naar beneden stromen. Onderaan in het dal groeien vooral heel veel aardbeien en overal langs de weg kan je de aardbeien ook kopen.

Als we in Valldal aankomen moeten we het Norddalsfjord oversteken met een ferry. Ook dit is weer prachtig gezicht. Dat grote water omringt door hoge bergen. Het weer is inmiddels opgeknapt, de zon schijnt en het is bijna 20 graden. Gelukkig veel beter weer, dan voorspeld was.

6CA30B1B-2155-42B3-B4A7-9BEBD2FC8B8D

Aan de overkant stijgt de weg weer snel omhoog in een aantal haarspeldbochten. Vlak voordat we gaan afdalen richting het Geirangerfjord stoppen we voor een picknick lunch. Ondertussen genieten we van het uitzicht op het Geirangerfjord waar vandaag 1 cruiseschip voor anker ligt.

B7421491-0ED0-4326-889A-5C2493CC7372

Na de lunch rijden we naar het volgende uitzichtpunt. Hier kan je goed na de andere kant van het fjord kijken met alle watervallen die op het fjord uitkomen.

1398F7F2-DBC8-40B2-8227-2AE5EA2AB5D4

9A23DEDF-0194-4862-B7F9-58B0989A9DE2

E4C0B756-2ECA-4C0D-9735-99C47ADA1EA4

Dan rijden we in een aantal haarspeldbochten helemaal naar beneden. Geiranger is helemaal ingericht op de ontvangst van al die cruiseschepen en voor ons dan ook niet echt interessant. Wij vervolgen onze weg weer naar boven, weer via een grote aantal haarspeldbochten. De omgeving wordt weer ruiger en we zijn weer midden in de bergen. Na nog een serie haarspeldbochten zijn we op een soort hoogvlakte op 1000 meter hoogte. Om ons heen nog bergen die zo'n 500 meter hoger zijn. Ook hier weer heel veel water en ook nog best wat sneeuw. Uiteindelijk komen we uit bij een bergmeer (Djupvatnet) en lijkt het alsof we terug zijn in Jotunheimen. We rijden om het meer heen en dan verlaten we de prachtige weg 63 om via weg 15 in drie lange tunnels af te dalen naar Hjelle.
Daar staat onze hut (huisje) voor de komende 3 nachten.

AAEDDEA0-63C3-42A8-8E5A-50564EA7C518

Het huisje is prima, alleen ligt het wel heel dicht bij de drukke weg 15. We eten buiten op het terras, het was uiteindelijk heerlijk weer vandaag.

150 km 🚘

🌦 20