Col de Leschaux

16 september 2020 - Sévrier, Frankrijk

Vandaag weer een fietstochtje. Het is wederom heerlijk weer. Wat een bofferds zijn we toch.

Na het ontbijt stappen we op de 🚲. Dit keer met ⛑, want we gaan klimmen en dalen. De bedoeling was om naar de Cret de Chatillon te fietsen op het plateau du Semnoz.

We starten op de ‘voi verte’ richting Annecy. Bij Saint Jorioz slaan we af en we volgen de bordjes naar de col de Leschaux. De weg gaat gemoedelijk omhoog en ook de iets steilere stukken gaan wel redelijk. De fiets van Jolanda heeft helaas niet de kracht van de fiets die we hadden in de Valle de Clarée. Dus er moet stevig worden meegetrapt. Bij steile stukken haal je met de ondersteuning op standje hoog niet eens de 10 km per uur. En hier is het  bij lange na niet zo steil als de fietstochten die we vorige week hebben gedaan.

Maar de col de Leschaux wordt gehaald. Daar houden we een hele korte pauze.

1081DB68-8B3F-4811-BFB4-412CD5EBF4DB279A5078-A3A9-46C9-910C-9D35628EDF82

Daarna met goede moed door naar de volgende col: Cret du Chatillon. Het eerste stukje gaat nog wel, maar daarna loopt het stijgingspercentage op tot 7% per km en de combinatie van de fiets (te weinig ondersteuning en een batterij die te snel leegloopt) en de knie van Jolanda (beetje overbelast bij de laatste wandeling) maakt dat we halverwege de klim besluiten om te draaien.
We dalen in vliegende vaart weer af naar Col de Leschaux en stoppen bij een restaurantje voor de lunch. Helaas vol. Dan maar naar  een dorpje verderop. Daar is nog wel een tafeltje vrij op het terras.

68EABF12-1B12-42CE-968A-3865BB718CBB87EA6CC3-91D7-4760-8FA6-5F2EDD515084
Een lekker plekje aan de kant van de rustige weg. Met bovendien allebei een lekkere salade.

Na de lunch mogen weer naar beneden met de fiets. De weg is goed en we gaan dan ook lekker hard. Daarna moeten we toch nog een klein stukje klimmen en dat valt dan weer tegen. Maar na dat stuk gaat het echt alleen nog maar naar beneden over een goed maar klein D weggetje (met dus bijna geen verkeer). We zien het meer alweer liggen. Ziet er ook vanaf hier prachtig uit. Het was weer een mooi rondje en wat was het heerlijk rustig zodra de oevers van het meer verlaat.

E61AA93D-9B94-42A8-92FA-3B670D41F233272E5FDA-4E06-41CE-8E4B-87DA2908C06C

De rest van de middag zitten we lekker bij het meer. Erik maakt nog een mooi filmpje met de Drone (zie video).

Morgen nog een dagje op de fiets naar Annecy en dan vrijdag weer naar huis.

41km 🚲

☀️ 28