Naar Andelsnes via Atlanterhavsvegen

17 juli 2019 - Åndalsnes, Noorwegen

Vandaag een grote reisdag van 300km. Van Fannrem naar Andelsnes met een toeristische omweggetje over de Atlanterhavsvegen. We staan vroeg op, want de eerste uitdaging is om, nu we met zijn vieren zijn, alles in de auto te krijgen. Maar dat lukt uiteindelijk best behoorlijk. Erik laat de drone opnamen nog even aan Elisabeth de eigenaresse zien en beloofd een opname na bewerking aan haar door te sturen.

Eerst naar de winkel voor vers brood en nog wat andere noodzakelijkheden en om iets over negen zitten we in de auto. Het eerste stuk gaat over de "snelweg" de E39 maar is allesbehalve saai. Bergachtig, veel bos en af en toe een meer. We rijden nu pal naar het westen, naar de kust en al gauw komen de eerste fjorden in zicht. Na een uurtje stoppen we voor een mooi plaatje en neemt Esther het stuur over. Het is inmiddels zonnig geworden en ook is de temperatuur een stuk beter dan de afgelopen dagen.

We rijden naar Kristiansund en om daar te komen moeten we diverse (uitlopers van) fjorden oversteken. Dat gaat eerst met een aantal bruggen.

442839A7-429B-45CB-B7B1-5AA5C00761B8

Bij Halsa nemen we de ferry naar Kanestraum. En dat is een leuke afwisseling van de autorit. Het laatste fjord naar Kristiansund steken we over door een lange diepe tunnel. Bij Krisitiansund krijgen we nog 1 tunnel (Atlantertunnel met tol) en dan is het tijd voor de lunch. We vinden een prachtige picknickplek aan de Atlantische oceaan. Het uitzicht is prachtig en het weer is prima.

E44736C9-DD6F-40DA-B3F4-5328BF3EB8A8

Na de lunch rijden we verder richting Atlangerhavsvegen. Een route die een aantal eilanden met elkaar vindt door een 8 tal bruggen. De één nog mooier dan de ander. We maken de nodige stops om alles goed te kunnen bekijken. Mooi hoe een moderne bruggen onderdeel kunnen worden van een prachtig kustlandschap.

67F1A49F-40C3-4F41-9FBE-3190245A213C

Na Atlanterhavsvegen is het nog anderhalf uur rijden naar Andelsness. Ook hiervoor hebben we weer een aantal tunnels nodig en een ferry. En dat laatste is zeker met dit weer geen straf. Hoe dichter we bij Andelsnes komen hoe hoger en ruiger de bergen weer worden. Het landschap verandert hier zo snel en is steeds weer verrassend mooi.

1C413F94-F569-4C4C-A858-BB0FC8CBC44E

Om 17:00 precies rijden we de Trollveggencamping op, waar we een luxe hut hebben geboekt. Hut is prima en de luxe bestaat uit het feit dat we nu alles in ons huisje hebben aan voorzieningen.  We kijken uit op de Trollveggen, een berg met een loodrechte wand van 1000 meter hoog. Indrukwekkend!

1D4FDED8-F190-4CBF-87B6-C616BDD87D83E2C26C99-42AF-4BBE-A451-83F2096242F0

Hopelijk is het weer morgen goed genoeg om de omgeving hier te gaan verkennen, hoewel je nu al weet dat 1 dag hier absoluut niet genoeg is (maar natuurlijk een goede reden om ooit terug te komen)

300 km 🚘

🌤 18